Les 2!

Beste lezer,

Het is tijd voor een blog over onze tweede les. In het vorige verhaaltje heeft u kunnen lezen dat wij een lessenserie hebben gegeven over het volgende onderwerp: proeven en ruiken van eten. De leerlingen weten nu wat fijnproevers zijn, kunnen de vier basissmaken opnoemen en kunnen beschrijven welke zintuigen je allemaal gebruikt als je eet.  Op 14-11-2012 was het tijd om nog duidelijker te maken welke zintuigen er nodig zijn bij het eten en om eigen proefjes te bedenken!

De les zijn we begonnen met een terugblik naar vorige week. Wat hadden we ook al weer gedaan? Wat zijn fijnproevers? Welke basissmaken zijn er? De leerlingen vulden elkaar goed aan en zo kwamen we al snel bij de goede antwoorden. De leerlingen hebben vorige week gelukkig toch nog wat opgestoken.  Vervolgens moesten we de aandacht van de leerlingen prikkelen en hoe kan je dat nou beter doen dan met een brief die speciaal voor de klas is binnengekomen?!  In de brief vertelt kok Jaap Smaak dat al zijn personeel ziek is en dat de leerlingen hem moeten helpen. Kunnen de leerlingen de kok helpen met proefjes bedenken waarmee duidelijk wordt hoe belangrijk de neus, mond en ogen zijn als je wil eten? De leerlingen waren heel enthousiast over de brief en konden zeker wel helpen. Wel hadden wij eerst nog een proefje om als voorbeeld te gebruiken.

Naamloos

Dit proefje was er om duidelijk te maken hoe belangrijk je neus is. De leerlingen kregen een Anta Flu snoepje. Dit is een snoepje waar je lekker op kan zuigen en waarvan je een mint smaak in je mond krijgt. Als je eerst je neus dicht doet proef je die mint smaak niet, maar als je daarna je neus open doet, proef je de mint wel goed. Dat hebben de leerlingen tijdens dit proefje dus ontdekt. Ze waren best wel verbaasd, maar vonden het leuk om dit proefje te doen. Al is het misschien alleen maar om lekker een snoepje te mogen eten.

De leerlingen hadden nu dus een idee wat voor proefjes je kan bedenken. De groep werd in drieën gesplitst en gingen met een begeleidster apart proefjes verzinnen. Groepje 1 moest iets bedenken waar de mond belangrijk was, groepje 2 een proefje met de ogen en groepje 3 een proefje waar het belang van de neus duidelijk werd. Het werken in drie aparte groepjes werkte erg goed. De leerlingen raakten zo goed betrokken en kwamen met veel creatieve ideeën. Ook waren ze nu weer wat intensiever bezig, waardoor de concentratie weer beter werd.

In de kring nog even kort besproken wat er allemaal bedacht was en toen was les twee alweer afgelopen. Het was weer enorm leuk om te doen en de leerlingen vonden het ook erg leuk om de proefjes te bedenken. Ze hadden heel veel zin in de volgende les, want dan mochten ze zelf de proefjes uitvoeren.

Anne, Anne en Marise

 

 

About these ads
Vorige bericht
Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Anoniem

     /  4 december 2012

    Spannend welke proefjes de leerlingen hebben bedacht!

    Beantwoorden
  2. Dat zal snel te lezen zijn! We zijn heel benieuwd wie onze blog leest, dus zou je willen vertellen wie je bent? Groetjes, Marise

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: