Welkom!

Dit blog is van de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA). Wij houden hier bij hoe wij onderzoekende lessen voor kinderen ontwerpen en evalueren.

De onderzoeksprojecten die uitgevoerd worden door studenten van de UPvA heten ULPs (Universitaire Leerpraktijk) en deze worden zowel begeleid vanuit de UPvA, als vanuit de de stagescholen. Ze slaan de brug tussen theorie en praktijk en de studenten doen dan ook vooral onderzoek in de basisscholen. Dit blog gaat over het ontwerponderzoek dat de tweedejaars UPvA studenten uitvoeren op het gebied van wetenschap & techniek. Zij ontwerpen hiervoor lessenseries volgens de didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren. Zij ontwikkelen ook hun eigen evaluatieinstrumenten, om te onderzoeken in hoeverre onderzoeksvaardigheden zijn aangeleerd en inhoudelijke leerdoelen zijn bereikt.

Op dit blog vertellen de studenten over hun ervaringen bij de uitvoering van de lessen en hoe zij die lessen evalueren. Wetenschappers van de UvA zijn betrokken bij dit project vanuit het Wetenschapsknooppunt Amsterdam. Er worden lessen ontwikkeld over vijf onderwerpen. Deze onderwerpen zijn:

1. Kan iedereen topsporter worden?

Naar aanleiding van de Wakker Worden Kinderlezing van fysioloog prof. dr. Jan-Hindrik Ravesloot over de bouw van het lichaam, spierkracht en conditie

2. Wat leeft er in de diepste oceaan?

Naar aanleiding van de Wakker Worden Kinderlezing van aquatisch ecoloog dr. Harm van der Geest over leven op extreme diepte

3. Wat stinkt daar zo?

Naar aanleiding van de Wakker Worden Kinderlezing van chemicus dr. Jan van Maarseveen over geuren

4. Archeologie

Op basis van informatie van de afdeling archeologie van de Faculteit der Geesteswetenschappen over bijvoorbeeld Romeinen in Nederland, Nederland waterland en Grafcultuur.

5. Muziekwetenschappen

Op basis van informatie van de afdeling muziekwetenschappen van de Faculteit der Geesteswetenschappen over bijvoorbeeld hoe muzikaal dieren zijn en of iedereen muzikaal is.

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Luusi, projectmanager WKA

     /  22 november 2011

    Fantastisch om de enthousiaste blogs van studenten te lezen. Het lijkt me heel leuk om deze lessen uit te voeren. De nieuwsgierigheid van de kinderen wordt geprikkeld en uit de verslagen blijkt dat de kinderen geënthousiasmeerd worden. Jullie doen een goed beroep op de aanwezige kennis van de kinderen en sluiten daar goed bij aan.
    Chapeau

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: