Ons eerste blog!

Eindelijk tijd om ons eerste blogbericht te plaatsen! We zijn inmiddels druk bezig met het maken van een lessenserie over sport voor groep vijf. De voorbereidingen gingen echter niet geheel vlekkeloos.

We zijn begonnen met het maken van een probleemanalyse. Hiervoor moest onder andere onderzocht worden welke materialen de school beschikbaar heeft en welke voorkennis de leerlingen hebben. Toen we onze probleemanalyse voor de eerste keer moesten presenteren,  kwamen we erachter dat we al te veel bezig waren geweest met het ontwerpen van de lessenserie. We moesten de lessenserie even naast ons neerleggen en ons richten op de probleemanalyse.

Om de beginsituatie van de leerlingen te meten, besloten we bij een aantal leerlingen uit groep vijf een vragenlijst af te nemen. Deze vragenlijst bestond uit vragen als: wat is jouw favoriete sport?,  wat gebeurt er met je hart als je gaat sporten?,  waarom zweet je? en wat is een topsporter? Op deze vragen gaven de leerlingen hele leuke antwoorden. Een topsporter is bijvoorbeeld een ‘olympische speler’, je hart heb je nodig ‘om te leven’ en op de vraag waarom er bloed door het lichaam wordt vervoerd antwoordde een leerling: ‘je lichaam moet rood gehouden worden’.

Er waren ook een aantal vragen waarbij de leerlingen moesten tekenen. In het plaatje hieronder moesten de leerlingen bijvoorbeeld de longen op de juiste plaats tekenen.

 

Bijna alle leerlingen tekenden de longen op de juiste plek. Ook tekende veel leerlingen al de juiste vorm van de longen.

Naar aanleiding van deze vragenlijst hebben we het ontwerpen van de lessenserie weer opgepakt en de opbouw van de lessenserie helemaal omgegooid. We hebben ervoor gekozen om ons meer te richten op sporten in het algemeen dan op topsport. Dit hebben we gedaan omdat de meeste leerlingen nog niet weten wat er precies met je lichaam gebeurt wanneer je sport. Ze nemen waar dat ze bijvoorbeeld gaan hijgen, maar weten nog niet waarom dit gebeurt. Het heeft volgens ons dan weinig zin om het al over topsport te gaan hebben. De centrale vraag van onze lessenserie is dan ook niet meer: kan iedereen topsporter worden? Maar: wat gebeurt er met je lichaam wanneer je sport?

Nu zijn we druk bezig onze lessenserie aan te laten sluiten bij het onderzoekend en ontwerpend leren. Onze feedback was namelijk dat de lessen al te strak gepland waren en er weinig ruimte was voor inbreng van de leerlingen.

In ons volgende blog zullen we vertellen welke aanpassingen we aan onze lessenserie hebben gedaan.

Groetjes, Cheyenne en Josine

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Ben benieuwd naar de aanpassingen in de lessenserie…
    Het aanpassen van de onderzoeksvraag n.a.v. de input van de leerlingen is een prima voorbeeld hoe je de activiteiten meer vanuit de leerlingen vorm geeft en daarmee een voorbeeld van OOL toegepast in de praktijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: