Vissen naar de juiste lessenserie

Hallo lezers! Wij zijn Simone & Bart en wij studeren aan de Universitaire Pabo van Amsterdam. De opdracht was om een lessenserie bestaande uit (minimaal) 4 lessen te maken met het onderwerp: leven op extreme diepte. Na zelf wat research te hebben gedaan kwamen we er achter dat het eigenlijk een heel leuk onderwerp is. Wat kun je er veel kanten mee op! Vissen, planten, licht, temperatuur, diepzee, onderzeeër, druk en ga zo maar door. Maar voordat we aan de lessenserie konden beginnen, moesten we eerst een klein vooronderzoek doen.
Voordat we begonnen zijn met het vooronderzoek hebben we een gesprek gehad met aquatisch ecoloog Harm van der Geest. Samen met hem hebben we het gehad over de diepzee. We hebben verschillende filmpjes gezien van dieren die op extreme diepte leven en hebben er zelf ook veel van geleerd. Deze filmpjes willen we zelf ook gebruiken in onze lessenserie. Hiervoor dank!
Het vooronderzoek hebben we uitgevoerd op de Troelstraschool in Amsterdam in groep 5/6. We hebben gesprekjes met 4 kinderen gevoerd. Deze gesprekjes gingen over motivatie en voorkennis van de leerlingen. Uit deze gesprekjes bleek dat de leerlingen al best wat wisten over de zee, maar weinig over de diepzee. Het leek ze wel heel leuk om hier meer over te leren en om proefjes te gaan doen. Vooral de dieren in de zee vonden ze erg interessant. De planten iets minder.
Moeilijkheden bij het uitvoeren van het vooronderzoek was vooral het uitwerken van de resultaten. Welke conclusies kun je aan de uitspraken van de leerlingen koppelen? En hoe kun je het vooronderzoek gebruiken bij het ontwikkelen van de lessenserie? Dit laatste vonden we toch wel heel erg moeilijk. Uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat de voorkennis van de leerlingen aansluit bij onze lessenserie.
Daarnaast hebben we ook rekening gehouden met wat de leerlingen aangaven. In onze lessenserie is minder ruimte voor planten dan voor dieren. De leerlingen gaven namelijk aan dat ze dieren interessanter vonden dan planten.
Het was ook de bedoeling dat er een taalaspect in de lessenserie zat. De klas waarin wij de les gaan geven heeft weinig NT2-leerlingen. Wij willen ons dan ook vooral richten op het vergroten van de woordenschat. De leerlingen hebben weinig moeite met het lezen en schrijven van de taal, maar in onze lessenserie komen toch wel wat moeilijke woorden voor die we met het principe van ‘Woorden in de Weer’.
Inmiddels hebben we onze eerste les van de lessenserie gegeven. Hoe dit gegaan is en wat wij er van vonden laten wij binnenkort weten. Bedankt voor het lezen!
Simone & Bart

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: