Lessen in de Diepzee les 1

Les 1: Vissen en Planten in de Klas.

De les begon met een korte introductie van onszelf. De leerlingen waren erg geïnteresseerd in ons, maar toen we de vissenkom te voorschijn haalde en wij de leerlingen voorstelde aan Tess en Toby was hun enthousiasme pas echt te merken. De vissen zorgde voor een klassikaal gesprek over vissen. Naar aanleiding van dit gesprek hingen wij een plaatje op van een goudvis, hierbij gingen wij kijken naar de onderdelen van de vis die bijzonder zijn. Zo werd er gesproken over de huid van de vissen: “Is hun huid eigenlijk het zelfde als dat van mij of van jou?”. De leerlingen wisten alle woorden te benoemen die wij wilde inbrengen, namelijk: kieuwen, staart, schubben en vin. Deze woorden werden met naambordjes rondom de vis gehangen en zullen voor de rest van de lessenserie in de klas blijven hangen.

Het gesprek over de vis ging over in de vraag wat vissen eigenlijk aten. De leerlingen wisten dat vissen andere vissen aten en hele kleine diertjes. We gingen opzoek naar de naam van die diertjes en al snel wist een leerling dat wij opzoek waren naar plankton, omdat de slechterik in Spongebob ook plankton heet. Tot slot kwamen tot de conclusie dat de vissen eigenlijk niet zonder planten kunnen, als de vissen zelf geen planten eten dan eten zij wel weer diertjes die wel planten eten dus vissen hebben sowieso planten nodig was de conclusie die de leerlingen zelf met weinig sturen maakte.

De vraag die hierop volgde was: “Wat hebben planten dan eigenlijk allemaal nodig om te groeien?”. Hiervoor maakte wij een lijstje op het bord. De leerlingen kwamen met dingen als: water, zuurstof, mest, aarde, gewoon licht en zonlicht. Wij hadden hen al verteld dat zij vandaag allemaal onderzoekers zouden worden dus we trokken onze onderzoekers jassen aan en gingen aan de slag. “Maar jongens, hoe kunnen we de verschillende dingen nou onderzoeken?” De leerlingen kwamen zelf met enige sturing op het idee om de zaadjes die wij hadden meegenomen op verschillende plekken in de klas te stoppen in bakjes met verschillende omstandigheden om te achterhalen of ze wel of niet zouden groeien. Zo plaatste de leerlingen plantjes in bakjes met water en zonder water, in het licht en in een donkere la, in de aarde en in de vensterbank. “Wij vinden het wel erg spannend, toch meester Paul?” “Jazeker juf Merel, ik kan niet wachten om maandag te zien of de planten wel of niet zijn gaan groeien.”

 

De wetenschappers zetten hun experiment op

 

Al met al waren wij zeer tevreden over de eerste les. De leerlingen hadden een erg hoog niveau en hadden maar weinig sturing nodig bij het bedenken van de verschillende experimenten. Hun enthousiasme was sterk aanwezig en dat deed ons goed, wij konden hier namelijk leuk op inspelen. Hoewel wij beide erg benieuwd waren naar het samen les geven verliep het vlekkeloos. De les was goed voorbereid en we speelde heel leuk en grappig op elkaar in. De dynamiek sloeg erg aan bij de leerlingen, dit was te merken uit het feit dat zo om onze grapjes moesten lachen en erg betrokken waren bij een lange klassikale les.

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Hester

     /  14 november 2011

    Pakkende introductie Paul en Merel!
    Mooi om te lezen hoe jullie de kinderen stapsgewijs stimuleren tot het stellen van vragen. Ik krijg de indruk dat jullie je leerkrachtvaardigheden volop hebben ingezet: een doordachte voorbereiding, een mooie balans in het sturen en volgen van de kinderen en vooral ook jullie inzet van humor. Jullie onderzoeksjassen illustreren de rol van onderzoeker. Ik kan me voorstellen dat de onderzoekende houding van de kinderen enorm is geprikkeld in deze les. Ik ben benieuwd of jullie dat ook kunnen vaststellen.
    In welke groep voeren jullie deze activiteiten uit?
    Ook ben ik nieuwsgierig wat er na de lessenserie met Tess en Toby gebeurt.
    Hester

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: