Lessen in de Diepzee les 2

Les 2: Zien in de Diepzee?

De les begon met het bekijken van de planten. Om conclusies te trekken vanuit het onderzoek werd er herhaald wat wij vorige week hadden gedaan en waarom wij de plantjes op verschillende plekken hadden geplaatst in de klas. De leerlingen wisten nog goed te benoemen dat het nodig was om te achterhalen welke factoren noodzakelijk zijn voor planten om te groeien. De bakjes werden verzameld van de verschillende locaties in de klas. Uit de resultaten werden conclusies getrokken die op het bord werden geschreven met smileys, een J als de plant goed groeide en de factor echt nodig had en een L als planten het niet nodig hadden. Naar aanleiding van de tabel wist een leerling te zeggen dat planten dus altijd licht en water nodig hebben om te groeien.

 

Een leerling bekijkt zijn onderzoeks resultaten

 

Vervolgens werd er een wereldbol in de klas gehaald. Hierbij werd gesproken over wat het was en of de wereld dan echt zo groot is. Daarna werd er gevaagd wat de leerlingen opviel? Zij benoemde dat er verschillende vormen waren en allemaal kleuren zijn. Tot slot wisten zij met sturing van ons te benoemen dat er meer water is dan land. Hierop volgde de vraag of iemand wist hoe diep de zee ongeveer is. De leerlingen moesten allemaal nadenken over hoe diep zij dachten dat het is, vervolgens kreeg één leerling de beurt om te zeggen wat hij verwachte. Vervolgens werd er aangegeven dat het minder is en mocht een volgende leerling aangeven wat zij dacht. Zij zei vijf kilometer en dat klopte. Daarop werd gesproken over de afstand en of iemand wist hoe ver vijf kilometer eigenlijk is. De leerlingen brachten een aantal voorbeelden in die niet klopte dus brachten wij het voorbeeld van de avondvierdaagse in. Een aantal leerlingen hadden deze gelopen en kregen daarom een beter beeld bij de abstracte afstand.

De leerlingen kregen daarna de opdracht om te knutselen of tekenen wat zij dachten te zien als je met een onderzeeër helemaal naar de bodem van de zee gaat. Veel van de leerlingen maakte vissen, onderzeeërs en planten. Zij stonden er nog niet bij stil of er wel of geen licht was in de diepzee. Dit hadden wij expres nog niet verteld. Toen de leerlingen klaar waren met nu kunstwerk, mochten alle leerlingen gaan staan. Ze deden allemaal hun handen op hun rug en mochten in stilte een rondje lopen door de klas om naar de werkjes van de andere leerlingen te kijken. Hierna werd er een klassikaal gesprek gevoerd over de tekeningen en kondigde wij aan dat er een filmpje gekeken ging worden van de diepzee. In het filmpje kregen de leerlingen te zien dat er geen licht is in de diepzee en dat het eigenlijk helemaal zwart is, dit werd op niveau voor hen uitgelegd in het filmpje aangezien wij de tekst voor het filmpje zelf hadden geschreven. Zo werd er vervolgens gevraag hoe je het beste een tekening had kunnen maken van wat je kan zien in de diepzee. De leerlingen gaven hierop het antwoord dat je eigenlijk het beste een zwart blaadje had kunnen pakken en dan was je al klaar. Dit vonden ze best gek, maar wij zorgde er voor dat zij wisten dat hun werkjes werden gewaardeerd.

Tot slot werd er weer eens gesproken over wat vissen nodig hebben. Vissen hadden licht nodig omdat er dan plantjes kunnen groeien waarvan zij kunnen leven. Hieruit volgde de vragen: “Kunnen er vissen leven in de diepzee?” en “Welke vissen kunnen er dan leven in de diepzee?”. Deze vragen werden op het bord geschreven en bleven daar staan tot wij weer terug kwamen tegen het einde van de week.

Al met al waren wij erg tevreden met de les. De leerlingen werkte hard en hadden zonder al te veel sturing goed conclusies getrokken naar aanleiding van de resultaten van hun onderzoek. Bovendien waren de leerlingen dit keer weer erg betrokken en hadden zij veel inbreng over het verloop van de les en de lengte van de verschillende activiteiten. In deze les merkte wij wel het niveau verschil in de groep. De leerlingen uit de groep 5 waren erg sterk in het zelfstandig werken en hadden weinig moeite met het bedenken van wat ze wilde tekenen of maken. De leerlingen uit groep 3 daarentegen hadden hier meer moeite mee en hadden meer sturing en begeleiding nodig gedurende de verschillende activiteiten, hier zorgde wij gelukkig voor door rond te lopen door de klas en leerlingen aan te spreken die af dwaalde van de opdracht.

 

Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Welmoet

     /  16 november 2011

    Jullie hebben een prachtige lijn in de lessenserie zitten, met een zorgvuldige opbouw van kennis en vaardigheden om de leerlingen te begeleiden bij het proces. Het plantonderzoek wordt bijvoorbeeld op tactische wijze ingezet: zowel om de inhoudelijke discussie op gang te brengen met de vraag hoe dat dan in de diepzee gaat als het zo donker is, maar ook om het proces van onderzoek doen aan te leren. De leerlingen zijn waarschijnlijk ook zo gemotiveerd door de zorgvuldigheid waarmee jullie de lessen hebben samengesteld en voorbereid, helemaal top!

    Hoe gaan jullie Toby en Tess nog laten terugkomen aan het eind? Zou mooi zijn als je het kringetje rond kan maken.

    Ik heb het bord met de vissen in verschillende lagen van de zee dat elke keer bijgewerkt kon worden nog niet langs zien komen. Komt die in de volgende les of is dat idee geschrapt?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: