Les 1: Het Muziekprobleem

Hallo, daar zijn we weer!

Onze lessenserie is van start gegaan met de eerste les: Het Muziekpprobleem. Uit het vooronderzoek bleek dat de leerlingen het lastig vinden om uit te leggen wat muziek nou precies is, dus daar wilden we in deze les onze aandacht op richten. In deze les vroegen we ons samen met de leerlingen af wat muziek nu eigenlijk is en wanneer iets muziek is. Door middel van een woordweb kwamen we erachter dat de leerlingen veel meer wisten dan we van te voren dachten! Dit was voor ons dan ook een leerpunt, omdat we er dus niet blind van uit moeten gaan dat de resultaten van een paar leerlingen voor de hele klas gelden.

Ook wilden we in de eerste les het onderwerp “Wetenschap en onderzoek” introduceren bij de leerlingen, omdat ze immers zelf ook een onderzoek gaan uitvoeren in deze lessenserie. Om ons hierbij te helpen kwam er een muziekwetenschapper langs, zodat de leerlingen kennis kunnen maken met het concept wetenschap. De leerlingen deden heel goed mee en stelden veel vragen aan de wetenschapper.

Daarnaast deed de wetenschapper ook eenaantal ritmespelletjes met de leerlingen, zodat nieuwe aspecten van muziek naar voren zouden komen. Deze werden op het laatst bij het woordweb erbij gezet (zie afbeelding beneden). Al met al was deze les een leuke en inspirerende start van de lessenserie, we hebben zin in de komende drie lessen!

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: