Diep in de zee!

Het ontwerpproces van ULP 7: ‘’De diepzee’’:

Ontdekken van de diepzee:

Het  bezoek aan de wetenschapper gaf ons zeer bruikbare informatie. Harmen van Geest gaf ons inzicht in onze eigen misconcepten over de diepzee. Tijdens deze bijeenkomst werden vragen als ; Hoe diep is de diepzee?Hoe groot is het oppervlakte van de aarde dat de oceaan inneemt?Door deze vragen kwamen wij erachter dat wijzelf ook cruciale informatie, zoals  de diepte van de diepzee en het oppervlak van de oceaan verkeerd schatten. Hij gaf ons ook bruikbare informatie voor proefjes die wij tijdens de lessen zouden kunnen uitvoeren met betrekking tot luchtdruk en het vinden van voedsel in de duisternis. Wij verbaasden ons erover wat voor enorme wereld er nog onder het water oppervlak zit.

Voorbereiding lessenserie:

Harmen van Geest had ons aangeraden om de film The Blue planet(2001) van de BBC te bekijken. Wij hebben deze film bekeken,en aan de hand van deze film bepaald wat belangrijk was  in onze lessenserie. Wij hebben gekozen om de thema’s druk, licht/donker, voedsel te behandelen. Op internet hebben we veel aanvullende informatie over proefjes met betrekking tot waterdruk, de werking van een pupil. Verder hebben wij meerdere vissen opgezocht,die in de diepzee leven. Hierdoor krijgen de leerlingen een beeld van hoe het leven in de diepzee er uit ziet.

Vooronderzoek

Voor ULP 7 was het zeer belangrijk dat men ook de leerling kenmerken analyseert. Een leerstijlentest, een kennistest en een motivatietest zijn bij de leerlingen afgenomen. Het analyseren van de gegevens die uit de test kwamen was lastig, omdat het moeilijk was om de uitkomsten overzichtelijk weer te geven. In een oogopslag moet de lezer kunnen zien wat de uitkomsten zijn, en wat de verschillen zijn tussen groep zeven en acht. Het was fijn om voor de daadwerkelijke uitvoering van de lessenserie de  leerlingen alvast te zien. Het onderzoek naar de verschillende leerstijlen liet zien dat de meeste leerlingen doeners zijn, daarom hebben we ervoor gekozen om veel proefjes op te nemen in de lessenserie.

Bepalen van de inhoud van de lessen:

Wij hadden al snel een beeld van de inhoud van de lessen,omdat uit de film duidelijk naar voren kwam dat lucht,licht/donker en voedsel de belangrijkste thema’s van de diepzee zijn. Maar om de lopende lijn in de lessenserie te  ontwikkelen hebben we veel oorspronkelijke les ideeën aangepast. De misconcepten die over de diepzee bestaan bij leerlingen zijn er te veel. Men wilde in de eerste les ook de werking van een duikboot uitleggen. Het concept ‘’drijven en zinken is te groot om in een halve les aan de leerlingen uit te leggen. Daarom is ervoor gekozen om dit onderwerp weg te laten uit de lessenserie. In les twee en drie is een experiment met betrekking tot het groeien van planten. Door middel van deze proef zien de leerlingen dat  licht nodig is om een levend organisme te laten groeien. Het is noodzakelijk dat de leerkracht duidelijk aangeeft bij deze proef waarom deze wordt behandeld bij het thema diepzee. Omdat dat niet gelijk duidelijk zal zijn voor de leerlingen. De laatste les wordt een les waarin de kinderen zelf een vis moeten maken. Door deze zelfgemaakte vissen kunnen we zien of de leerlingen alles wat zij in de lessenserie gehad hebben ook kunnen toepassen. De lessen zijn uitgebreid en duidelijk beschreven waardoor wij denken dat het een compact geheel is om de lessenserie tot een succes te maken.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: