Les 1: Zweten

Toen wij begonnen met het ontwerpen van de lessenserie, waren we het over één ding eens: de eerste les moest beginnen met een verrassende confrontatie. Op welke manier we de leerlingen wilden confronteren, wisten we ook al snel, namelijk zo:        

Cheyenne zou in haar sportkleding en skeelers bezweet, hijgend en met bonkend hart het klaslokaal binnenkomen. Zij zou een stukje vertellen over waar ze vandaan kwam en met gebaren (voorhoofd afvegen, zuchten, en met de hand kloppen op de borst) duidelijk maken wat de inspanning met haar had gedaan. Vervolgens zou Josine de leerlingen het verschil tussen een individuele sport en een teamsport uitleggen.

Tijdens het voorbereiden van de les besloten we echter deze twee activiteiten om te draaien. Er zou anders een te lange tijd tussen de binnenkomst en de waarnemingen, die de leerlingen moesten opschrijven, zitten. Josine heeft de leerlingen eerst in haar eentje wat verteld over individuele en teamsporten. Daarna kwam Cheyenne al skeelerend de klas binnen. Aan de leerlingen werd de volgende vraag gesteld: ‘Hoe kun je zien dat iemand gesport heeft?’ 

Door goed naar Cheyenne te kijken, moesten de leerlingen deze vraag beantwoorden op papier. Hoe ze dat deden, mochten ze zelf weten. Zoals te zien is, hebben sommige leerlingen dit opgeschreven en andere dit getekend. Veel leerlingen zagen meteen, door het natte voorhoofd en het natte haar van Cheyenne, dat ze had gezweet. Ook veegde zij dit ‘zweet’ met een handdoekje van haar voorhoofd. Deze waarneming zouden we nader gaan bespreken. Wij stelden vervolgens deze vraag aan de leerlingen: ‘Zweet je alleen tijdens het sporten of zweet je altijd?’ Deze vraag werd net zoals in de lesvoorbereiding mondeling beantwoord door de leerlingen. Sommige leerlingen dachten dat je alleen zweet tijdens het sporten, andere leerlingen dachten dat je ook kon gaan zweten als je een moeilijke som moet oplossen en weer anderen dachten dat je altijd zweet. Wij gaven niet het goede antwoord, maar we gaven een plastic handschoentje aan de leerlingen. Dit handschoentje moesten de leerlingen aandoen en met dezelfde hand moesten ze een vuist maken. Tegelijkertijd werd er een filmpje afgespeeld als afleidingsmanoeuvre.

Na het filmpje mochten de leerlingen het handschoentje uitdoen en werd hun gevraagd of hun hand droog of nat was. Bijna bij alle leerlingen waren de handen nat en zo konden de leerlingen zelf een conclusie trekken: je zweet altijd.          

Omdat uit de probleemanalyse gebleken was dat de leerlingen nog niet precies wisten waarom je zweet, hebben we dit ook besproken. De leerlingen kwamen zelf met leuke ideeën over zweten: ‘Je zweet om af te koelen, omdat je anders te heet wordt en dan ontplof/smelt je!’ Hierna besloten we op deze vraag zelf het antwoord te geven. Je zweet namelijk, zodat je lichaam kan afkoelen.        

Door middel van een samenvattend filmpje over zweten sloten we de eerste les af.

Voor een groot deel hebben wij ons aan de lesvoorbereiding gehouden. Naast een kleine aanpassing in de volgorde van de activiteiten, is de lesvoorbereiding onveranderd gebleven.     

Eigenlijk hadden wij besloten om de vier lessen in vier opeenvolgende dagen te geven, beginnend op maandag 7 november. Er was echter geen rekening gehouden met het Offerfeest, waardoor een groot deel van de klas op maandag niet aanwezig was. Hierdoor hebben we het uitvoeren van de lessen een dag moeten uitstellen. Dit had gevolgen voor de laatste les op donderdag, waarin een gastspreker gepland stond. Hoe dit is afgelopen lees je in een van onze volgende blogs!

Josine en Cheyenne

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: