Les 2: Hart en longen

In les twee gaan we het hebben over het hart en de longen. De ontwikkeling van deze les was erg lastig, omdat het een complex en groot onderwerp is. De inhoud van de les is daarom een aantal keer veranderd.

Uit de probleemanalyse kwam dat de leerlingen al weten dat het hart klopt, maar de functie van het kloppen kennen ze nog niet. Het hart heb je nodig ‘om te leven’ volgens de meeste leerlingen. Ook de functie van de longen was bij de meeste leerlingen nog onbekend. Je longen gebruik je om ‘adem te halen’. Naar aanleiding van de resultaten van de probleemanalyse hebben we ervoor gekozen om de functie van het hart en de longen te bespreken in les twee.

In eerste instantie wilden we door middel van een onderwijsleergesprek met de leerlingen bespreken over wat nou eigenlijk de functie is van het hart en de longen. Wij zouden zelf ook wat uitleggen met behulp van plaatjes en filmpjes. Dit was echter niet onderzoekend en ontwerpend genoeg, omdat wij veel informatie zouden geven en tijdens het onderwijsleergesprek maar een paar leerlingen aangemoedigd zouden worden om na te denken over het onderwerp. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor een werkblad met verschillende vragen. Hiermee worden namelijk alle leerlingen verplicht om over het onderwerp na te denken.

Ook de experimenten hadden wij van tevoren al bedacht. Later hebben wij dit aangepast en moesten de leerlingen op het werkblad schrijven hoe ze konden testen of je hart echt sneller gaat kloppen wanneer je sport. Een aantal van deze bedachte experimenten en deze zouden we dan met de hele klas uitvoeren.

In het eerste ontwerp van les twee, hadden we nog geen aandacht besteed aan taal. Later hebben we dit onderdeel aan de les toegevoegd. Dit hebben we gedaan door middel van een grabbelspel. Verschillende leerlingen moeten een kaartje uit een doos grabbelen en het begrip, dat op het kaartje staat, moeten ze uitleggen aan de rest van de klas.

Inmiddels is deze les gegeven. De uitvoering verliep echter iets anders dan we van tevoren hadden bedacht. Het onderwerp hart en longen is best complex en daarom ook best moeilijk. Het niveau van de lessenserie in het algemeen is ook vrij hoog. Les twee was daarom eigenlijk iets te moeilijk.

We hebben ervoor gekozen om de leerlingen in duo’s een experiment te laten bedenken. De leerlingen moesten onderzoeken hoe ze zouden kunnen bewijzen dat hun hart sneller gaat kloppen wanneer ze sporten. Dit was nog best lastig voor veel leerlingen. Veel leerlingen hadden wel door dat je moet gaan bewegen om dit te testen en vervolgens je hartslag moet meten. De leerlingen hadden echter nog niet bedacht dat je van tevoren ook je hartslag moet meten om het verschil met elkaar te kunnen vergelijken. Ook de manier waarop je je hartslag kan meten, was bij veel leerlingen nog niet bekend.

Na het bespreken van hun bedachte experimenten, hebben we ervoor gekozen om toch ons eigen bedachte experiment met de leerlingen uit te voeren. Dit hebben we gedaan om alle leerlingen weer bij de les te betrekken. Het was voor veel leerlingen nog iets te moeilijk om iets te bedenken en daarom wisten deze leerlingen niet zo goed wat ze aan het doen waren. Om klassikaal ons experiment uit te voeren, moesten alle leerlingen iets doen en werden ze weer bij het onderwerp betrokken.

Ons experiment was het meten van je hartslag voor en na een inspanning. Eerst moesten alle leerlingen hun hartslag zoeken. Vervolgens moesten ze een minuut lang tellen hoeveel klopjes ze voelden. Na deze minuut moesten de leerlingen een minuut lang springen. Vervolgens werd er weer een minuut hartslag gemeten. Daarna werd de vraag gesteld: wanneer klopte je hard sneller? Voor of na het springen? Alle leerlingen deden mee en ze vonden het ook heel leuk om te doen. Vooral het springen maakte de leerlingen erg enthousiast, waardoor ze vervolgens heel geconcentreerd hun hartslag probeerden te voelen.

Natuurlijk ging het meten van de hartslag niet zo precies, maar in het aantal slagen per minuut waren we ook niet geïnteresseerd. Het ging erom dat de leerlingen een keer voelden wat er met je hart gebeurt als je sport. Sommige leerlingen hadden een hartslag van 3 slagen per minuut in rust en anderen hadden 300 slagen per minuut na het springen gevoeld, maar alle leerlingen hadden een snellere hartslag na het springen en dat was het doel.

Eigenlijk hadden we nog een experiment over hijgen waarbij de leerlingen voor en na de inspanning een ballon op moesten blazen en als afsluiting het grabbelspel. Hier was echter geen tijd meer voor. We hebben nog wel een samenvattend filmpje over de werking van het hart en de longen laten zien als afsluiting.

De hoeveelheid stof die we in deze les hadden gestopt, was eigenlijk iets te veel. Het hart en de longen is heel complex en heel uitgebreid. We hadden de werking willen uitleggen, maar ook het verschil in werking voor en na een inspanning en waarom dit gebeurt. Dit was ook veel te veel informatie in een keer geweest. Omdat uit onze probleemanalyse kwam dat de leerlingen wel al wisten dat het hart klopt en je longen gebruikt bij het ademhalen, wilden we een stapje verder en de functie van het hart en de longen uitleggen. Dit bleek nog een stapje te hoog te zijn.

Uiteindelijk hebben we maar een klein deel kunnen uitvoeren en hebben we alleen een experiment over het hart gedaan. Dit pakte eigenlijk heel positief uit. We hadden ons van tevoren eigenlijk meteen moeten beperken tot het hart. Nu hadden we een uitgebreide uitleg over het hart en de longen. Deze hadden we misschien beter in kunnen korten en alleen over het hart vertellen. Op deze manier was het onderwerp voor de leerlingen ook beter afgebakend geweest.

We zijn wel tevreden over hoe we de les ondanks het hoge niveau hebben uitgevoerd. Het was een moeilijk onderwerp, maar de leerlingen hebben zeker wel iets opgepikt.

De volgende les gaat over topsport, het hoogtepunt van onze lessenserie!

Cheyenne en Josine

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: