‘Een baby kan nog helemaal niet zingen’

Donderdagmiddag 14.00. Over een kwartier begint de eerste les van de lessenserie over muzikaliteit. Erg leuk, maar toch ook wel spannend. Hoe zou het gaan verlopen? Gaan de kinderen het leuk vinden? Leren ze wel wat we hopen dat ze gaan leren? Met deze vragen in ons achterhoofd beginnen we samen met de kinderen aan een tocht door de, in het onderwijs soms wat achtergestelde, wereld van muziek.

De les is begonnen. Zonder introductie zetten we een filmpje op van een zingende baby. Is deze baby muzikaal? De meningen zijn verdeeld. ‘Een baby kan nog helemaal niet zingen’ zegt een jongen. ‘Jawel, dat hoor je toch’ roept een ander. ‘Ja maar de baby heeft toch niet door dat hij aan het zingen is, dus is hij niet muzikaal.’ Naar aanleiding van deze laatste opmerking laten we een filmpje zien van een zingend kind. ‘Dit kind weet dat ze aan het zingen is. Maakt dit haar muzikaal?’ Na deze filmpjes laten we nog een aantal filmpjes met verschillende muzikale uitingen zien. Veel reactie komt er los bij de auditie van Nick (van Nick en Simon) in Idols. ‘Hee dat is Nick!’. ‘Ja die is leuk’. ‘Ik vind hem hier niet zo muzikaal, maar nu kan hij wel goed zingen’.  De kinderen zijn het er over eens dat je best muzikaler kan worden tijdens je leven.

De leerlingen zijn nu lekker opgewarmd en er helemaal klaar voor om hun hersens even te laten kraken. We maken een woordweb op het bord met als middelpunt het woord muzikaliteit. De eerste woorden die genoemd worden zijn voornamelijk muziekinstrumenten. Na enige sturing komen ze ook met woorden als ritme, muziekstijlen, dansen, zingen, optreden etc.

Muzikaliteit blijkt toch best wel moeilijk te zijn om te omschrijven. Om zelf te ondervinden wat muzikaliteit is, worden de leerlingen onderworpen aan een aantal testjes. Bij elk testje hoort een muziekbegrip, zoals ritme, toonhoogte of muziekgenre. Omdat we de leerlingen deze begrippen willen laten leren, laten we ze deze in een logboek opschrijven. In dit logboek werken ze de hele lessenserie, waardoor ze uiteindelijk een compleet pakket hebben, waarin te zien is wat ze geleerd hebben.

Wie vindt zichzelf muzikaal? Aarzelend gaan er een aantal vingers de lucht in. Al snel volgen er meer. Niet iedereen steekt zijn hand op. ‘Ik kan helemaal niks met muziek’ horen we een aantal keer.

De testjes worden gedaan. De eerste test gaat over toonhoogte. Veel kinderen geven het goede antwoord, waaronder een aantal leerlingen die zichzelf niet muzikaal vonden.  Het begrip toonhoogte word besproken en samen met de leerlingen geven we er een definitie aan. Na zes vragen maken we de eindstand op. Wie had er niets goed? Niemand steekt zijn hand op. Zou dan toch iedereen muzikaal zijn?

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: