Les 2: Oefenen met gevoelens

We begonnen de tweede les met een aantal ritme en klapspelletjes die de leerlingen de vorige dag ook al met de muziekwetenschapper hadden gedaan. Zo werd de kennis van gister weer even teruggehaald en waren de leerlingen lekker enthousiast. Vervolgens zijn we overgegaan op het onderwerp van dat centraal stond bij deze les: Gevoelens bij muziek.
We hebben met de leerlingen zes emoties besproken en aan de muur gehangen:

Toen eenmaal duidelijk was wat welke emotie betekende en wanneer je die emotie kan voelen, zijn we gaan oefenen met het uitbeelden van deze. Door verschillende soorten liedjes te laten horen, ontdekten de leerlingen zelf dat ze niet bij elke muziek hetzelfde gevoel krijgen. Toen er een bombastisch liedje kwam, lieten de meeste leerlingen zien dat ze er bang of boos van werden. Terwijl een vrolijk liedje juist voor lachende en opgewonden gezichtjes zorgde. Vervolgens is er geoefend met het tekenen (en schrijven!) van je eigen gevoel in de vorm van een smiley. Dit is het resultaat:

De tweede les verliep organisatorisch erg goed, al hadden de leerlingen wel meer zelf willen doen. In deze les werd dus al flink geoefend hoe je kunt laten zien welk gevoel je van een muziekstuk krijgt, wat goed van pas zal komen bij de volgende les!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: