Les 3: Feesten op Fouradi

Hehe, eindelijk is het gebeurd: De onderzoeksles.
En de les was een groot succes! De leerlingen vonden het heel leuk dat ze zelf zoveel mochten doen waren erg geconcentreerd bezig met de opdracht. We hadden van te voren gerekend op een chaos, maar ze waren juist erg gefocust op het behalen van een goed resultaat.

We begonnen met het luisteren van een aantal liedjes waarbij een paar leerlingen mochten laten zien welke emotie ze hierbij voelden. De andere leerlingen gingen kijken welke emotie de aangewezen leerlingen bij het liedje hadden en mochten deze emotie raden. Dit vonden de leerlingen erg leuk en spannend en ze deden dan ook allemaal heel goed hun best. We hadden verwacht dat de leerlingen allemaal wel mee wilden doen en dus niet zo goed zouden observeren, maar het tegenovergestelde bleek waar: Hoe vrijer we ze eigenlijk laten, hoe leuker en actiever ze meedoen!

Daarna gingen we in twee groepen aan het echte onderzoek beginnen. De leerlingen werden in tweetallen ingedeeld bestaande uit één jongen en één meisje. De jongens gingen eerst de meisjes observeren. Hiervoor kregen ze van ons een roze observatiepapier, zodat wij achteraf konden herkennen of de gevoelens bij een jongen of meisje hoorden. De meisjes kregen later een blauw observatiepapier. Dit zorgde eerst voor grote ophef, maar toen ze eenmaal hadden begrepen waarom hun blaadje roze was, was iedereen gelukkig weer blij. Toen alle leerlingen er klaar voor waren en hun taak wisten, werd de muziek gestart en werd er druk geobserveerd. Ondanks dat er af en toe wat verklapt werd, deden de leerlingen het heel goed! In alle resultaten was duidelijk te herkennen welke emotie er was getekend en de meeste leerlingen hadden zelfs het goede woord erbij bijgeschreven! Hieronder zie je het resultaat van de observaties van twee leerlingen:

 We hadden vier verschillende soorten liedjes uitgekozen, waaronder een nummer van K3 en een nummer van Fouradi. Het nummer van K3 zorgden voor enthousiaste meisjes die dat duidelijk lieten zien aan hun observeerder. De jongens waren minder enthousiast bij het horen van K3. De meisjes observeerden vooral erg boze of verveelde jongens. Het liedje van Fouradi zorgde echter voor een groot feest in de klas. Bijna iedereen was enthousiast aan het dansen en springen op dit nummer! Na afloop van deze les zijn we helemaal vol vertrouwen en enthousiasme om deze lessenserie knallend af te sluiten!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: