Les 3: Topsport

Les drie stond volgens de lesvoorbereiding in het teken van spieren, maar zoals al eerder aangegeven, hadden wij geen rekening gehouden met het Offerfeest dat op 7 november gevierd werd. Hierdoor zouden al onze lessen een dag verschoven worden. Dit had grote gevolgen voor les drie en vier…


We zouden de lessenserie afsluiten met een spetterend eind. Er zou namelijk een topsporter in de klas komen, die iets zou vertellen over zijn sport en topsport in het algemeen. Doordat alle lessen allemaal naar één dag later verschoven waren, zou de topsporter eigenlijk ook een dag later komen. Maar zoals iedereen vast wel begrijpt, heeft een topsporter het hartstikke druk. Hierdoor was het niet mogelijk voor de topsporter om een dag later te komen. We moesten dus een keuze maken: alle lessen een dag verschuiven en de topsporter schrappen uit de lessenserie, waardoor we een ander lesplan voor de laatste les moesten maken of de twee laatste lessen omdraaien, waardoor de topsporter wel zou komen, maar het eind van de lessenserie wel minder spetterend maakt. We kozen onmiddellijk voor het laatste, want we hadden zo uitgekeken naar deze les en we wisten zeker dat de leerlingen het ook hartstikke leuk zouden vinden.

De les begon met een filmpje van de schaatser Sven Kramer. We vroegen de leerlingen: “Wat voor sport doet deze sporter?”, “Hoe goed is deze sporter in zijn sport?” en “Hoe noem je iemand die zo goed is in zijn sport?”. De leerlingen konden hier best goed antwoord op geven en het bruggetje naar ‘topsport’ was zoals  gepland snel gemaakt.

Vervolgens werd de leerlingen gevraagd of iedereen topsporter kan worden. Hierbij werden wij visueel ondersteund door een plaatje van een baby en van een bejaard echtpaar. De leerlingen waren het er wel over eens dat de baby nog een topsporter zou kunnen worden, maar over het bejaarde echtpaar waren de meningen verdeeld. Sommigen zeiden dat dit niet meer zal lukken, maar anderen zeiden dat er ook een ‘Olympische Spelen voor bejaarden’ bestaat. Op de vraag of zij zelf (de klas) nog topsporter zouden kunnen worden, werd ook bevestigend geantwoord. “Hier moet je wel veel voor oefenen en genoeg groente en fruit voor eten!”

Wij vroegen de leerlingen door middel van een werkblad wat zij zouden vragen aan een topsporter als ze de kans kregen en welk antwoord ze zouden verwachten. Na het opschrijven van deze vragen kwam dan eindelijk een echte topsporter de klas binnen: Jeffrey Telussa, turner uit het Nederlandse team. De leerlingen waren gelijk enthousiast en noemde hem direct ‘Meester Jeffrey’. Meester Jeffrey vertelde heel leuk wat over zijn sport, waar de leerlingen erg van onder de indruk waren. Zo vertelde hij namelijk dat hij wel 6 uur per dag traint, voor de leerlingen dus een hele schooldag!!! Daarnaast vertelde de meester dat je naast trainen ook veel doorzettingsvermogen moet hebben en dat je vooral veel plezier moet hebben in je sport, want dat is volgens hem het belangrijkst. Meester Jeffrey gaf de leerlingen ook nog mee dat het heel belangrijk is om je school af te maken, want je sportleven is je kortste leven en helaas kunnen niet alle sporters rondkomen van alleen sport.

Jeffrey sloot zijn verhaal af met een filmpje waarin hij al salto en handstand makend te zien was. Vervolgens mochten de leerlingen hun vragen stellen. Hierin kwamen twee vragen sterk naar voren: ”Wil je in de klas een salto maken?” en “Mogen we je handtekening?”. En raad eens! In plaats van een salto maakte hij een handstand en alle leerlingen kregen van meester Jeffrey een foto mét handtekening!

Door tijdgebrek hadden we de geplande nabespreking van de vragen niet meer uitgevoerd. Hierin zouden de werkelijke antwoorden van de topsporter vergeleken worden met de antwoorden die de leerlingen verwachtten te horen. We waren het er over eens dat dit niet meer nodig was en dat het uitdelen van de handtekeningen een prima afsluiting was voor deze les.

Het uitdelen van de toetsen (één van onze evaluatie-instrumenten) werd, doordat de dag erna les vier pas zou worden gegeven, een dag uitgesteld.

In het volgende blog kunnen jullie lezen of les vier toch nog spetterend werd afgesloten…

Groetjes, Josine en Cheyenne

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: