Les 4: Spieren

Na onze zeer geslaagde les met topsporter Jeffrey Telussa, stond er nog één les op het programma: een les over spieren. Het was de bedoeling dat leerlingen in groepjes gingen ontdekken hoe een arm kan buigen en strekken met behulp van spieren. We hadden ingeschat dat dit nog best moeilijk zou zijn voor de leerlingen, dus van tevoren zagen we er best tegenop. Ook omdat het hoogtepunt, het bezoek van de topsporter, al geweest was, waren we bang dat deze les veel minder goed ontvangen zou worden.

Tijdens de les zouden de leerlingen in groepjes van drie gaan werken. Vooraf is de indeling van de groepjes gemaakt met behulp van de mentor van Josine. Op aanraden van haar, hadden we papiertjes gemaakt met de namen van alle leerlingen uit een groepje. Deze hadden we op tafel gelegd. Toen de leerlingen na de pauze binnenkwamen, moesten ze meteen op een andere plaats gaan zitten. De leerlingen hadden dit al vaker gedaan, dus het indelen verliep dan ook erg vlot.

We begonnen de les met een filmpje van een gewichtheffer. Naar aanleiding van dit filmpje bespraken we hoe het kan dat de man zo’n zwaar gewicht op kan tillen. Wat heeft hij daarvoor nodig? Het gesprek kwam al snel op spieren. Tijdens het onderwijsleergesprek stelden we vragen als: wat zijn spieren? Heeft iedereen spieren? Waar heb je spieren? Wanneer gebruik je spieren? Wat gebeurt er als je geen spieren hebt?

Na het onderwijsleergesprek kreeg elk groepje een ‘arm’. Deze arm, gemaakt van pvc buizen en een stukje fietsband, kon wel buigen, maar de uitgangspositie was gestrekt. In de afbeelding hieronder kun je dit ook zien. De opdracht was om met behulp van elastiekjes de arm te laten buigen en strekken en deze niet meteen weer terug klapt in de uitgangspositie.

Elk groepje ging aan de slag en we hebben ze tien minuten laten ‘aanrommelen’. Sommige groepjes vonden het nog een beetje moeilijk, maar omdat een groepje uit drie leerlingen bestond, konden alle groepjes uiteindelijk aan de slag. Er waren groepjes die heel enthousiast elastiekjes begonnen te knopen. Dit was erg leuk om te zien!

Na tien minuten moesten de leerlingen stoppen en mochten een paar groepjes laten zien hoe ze de elastiekjes hadden geknoopt. We hadden van tevoren bedacht om te bespreken hoe ze het hadden aangepakt en hoe ze het konden verbeteren. Uiteindelijk hebben we dit niet gedaan, omdat we dachten dat dit voor de meeste leerlingen iets te lang zou duren.

We hebben uiteindelijk met onze eigen ‘arm’ laten zien hoe twee spieren, de biceps en de triceps, in je arm samenwerken. Biceps en triceps waren geen woorden die bedoeld waren om te onthouden. Veel leerlingen vonden dit echter zulke gekke woorden, dat ze toch probeerden de woorden te gebruiken.

Nadat we hadden verteld dat wanneer de ene spier buigt, de andere spier aan de ander kant strekt en dat dit andersom ook gebeurt, haalden we de ‘armen’ weer op. Een aantal leerlingen vonden het jammer dat ze de arm niet mochten afmaken, aangezien ze nu echt wisten hoe de elastiekjes, de spieren, geknoopt moesten worden. Achteraf hadden we dit misschien wel kunnen doen, zodat ze zelf ook het buigen en strekken konden nabootsen.

Na dit experiment hebben we als afsluiting nog een filmpje van Nieuws uit de natuur laten zien. Dit filmpje diende als samenvatting. Er werd nog een keer helemaal uitgelegd, waarom je spieren nodig hebt en hoe spieren samenwerken.

Zoals we in het begin zeiden, zagen we een beetje tegen deze les op, omdat we bang waren dat het te moeilijk zou zijn. Achteraf viel dit heel erg mee en zijn we best tevreden over deze les. Er was weinig uitleg tijdens deze les en de leerlingen waren zelf iets aan het doen. Ook de filmpjes waren een goede afwisseling, omdat alles wat wij verteld hadden daarin terugkwam. Misschien waren de leerlingen juist omdat de vorige les zo leuk was, gemotiveerder tijdens deze les.

Dit was de laatste les van onze lessenserie over sport. Over het algemeen zijn we best tevreden over het verloop van de lessenserie. We hebben na les vier nog een toets afgenomen bij de leerlingen om te kijken wat ze hebben onthouden.

De resultaten van deze toets kun je lezen in ons volgende blog!

Groetjes, Cheyenne en Josine

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Kim

     /  27 september 2013

    Beste Cheyenne en Josine.
    Ik geef binnenkort een les over spieren in een plusklas (onderwijs voor hoogbegaafden). Nu kwam ik op jullie blog en vroeg me af of jullie een werkbeschrijving o.i.d. voor de arm hebben? Wellicht heb je hem nog ergens? Ik hoor graag van jullie.
    Groet, Kim

    Beantwoorden
    • Hoi Kim, In de bijlagen heb ik twee foto’s van de arm bijgevoegd. Het zijn twee stukken pvc buis met daartussen een stukje fietsband gelijmd. In de pvc buizen zijn gaatjes gemaakt, zodat de kinderen er elastiekjes aan kunnen knopen. Ik ben benieuwd of het lukt! Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Groetjes, Josine

      > Date: Fri, 27 Sep 2013 12:29:40 +0000 > To: josine5@msn.com >

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: