Geuren en smaken, les 2.

Les 2: tijd voor experimenten!

In het volgende blog zullen wij aangeven hoe de tweede les uit onze lessenserie is verlopen. Daarnaast zullen wij aangeven welke ervaringen we hebben opgedaan en hoe we de lessen voor een volgende keer zouden verbeteren.

Al bij het lopen naar de school kwamen we leerlingen tegen uit de klas, die ons allemaal vroegen of we vandaag weer die leuke lessen kwamen geven over geuren en smaken. Aangemoedigd door dit enthousiasme zijn we de les ingestapt.

De tweede les zal compleet in het teken staan van de vierde stap van het onderzoekend en ontwerpend leren: het uitvoeren van het experiment. Wij hebben deze keuze bewust gemaakt, omdat we de leerlingen zoveel mogelijk zelf het onderwerp wilden laten onderzoeken, waarvoor we dus veel tijd vrij hebben gemaakt.

Voor de tweede les hadden we 4 experimenten meegenomen:

1: koud of warm? Hoe komt het dat menthol koud smaakt?

2: neus dicht, mond open! Proef ik hetzelfde als ik mijn neus dicht knijp of open houd?

3: proef jij wat ik proef? Proeft iedereen dezelfde smaak op dezelfde plek op de tong?

4: kleurenfeest! In hoeverre heeft de kleur van eten invloed op de smaak?

We begonnen de les met terugkijken naar het woordweb dat we samen met de leerlingen hadden gemaakt en de daarbij behorende ideeën voor experimenten die de leerlingen hadden aangegeven. Hierbij gaven we aan welke experimenten we hebben meegenomen en welke concepten de leerlingen gaan onderzoeken. Alle ingrediënten voor de experimenten hadden we al klaar staan voor elk groepje op een tafel in het middel van het lokaal, zodat de leerlingen gelijk aan het werk konden gaan.

In deze les hebben we de leerlingen zoveel mogelijk op hun eigen tempo laten werken, zodat er geen tijdsdruk was bij de leerlingen en ze het experiment goed uit konden voeren. Bij het derde experiment (proef jij wat ik proef?) hoort een filmpje. Toen de eerste leerlingen bij het derde experiment aangekomen waren hebben we de klas stilgelegd en het filmpje aan de leerlingen laten zien. Bij het filmpje hebben we vragen gesteld om de stof voor de leerlingen inzichtelijker te maken. Dit was een mooi rustmoment. De leerlingen zaten even allemaal en het was helemaal stil.

Aan het eind van de middag kwamen we erachter dat niet alle leerlingen alle experimenten af zouden krijgen. We hebben de leerlingen wel allemaal door laten werken en ervoor gezorgd dat ze in ieder geval het derde experiment af hadden. Daarnaast hebben we besloten dat we het vierde experiment (kleurenfeest) verschuiven naar de volgende les. Dit hebben we vooral besloten, omdat we de kwaliteit van de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende conclusies van de leerlingen hoog wilden houden, bij het versnellen van de proefjes zou het gevaar bestaan dat de leerlingen de experimenten en de werkbladen af zouden raffelen. Daarnaast waren er ook leerlingen die juist heel snel klaar waren met de proefjes. Deze hebben wij aan hun taakje of aan het lezen gezet. Een goede verbetering aan de lessenserie zou een extra opdracht voor deze leerlingen zijn.

We hebben de les afgesloten met een korte samenvatting van de les en over welke concepten we het hebben gehad. Daarnaast hebben we aangegeven wat we de volgende les gaan doen en wanneer we weer langs komen.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: