Geuren en smaken, les 1.

Les 1: Wat ruik je? Wat proef je?

In dit blogbericht zullen we in het kort beschrijven hoe de eerste les in onze lessenserie over geuren en smaken is verlopen. Daarnaast zullen we aangeven tegen welke punten wij zijn aangelopen en hoe wij dit een volgende keer anders aan zouden pakken.

Omdat wij aan deze klas nog nooit les hadden gegeven zijn we de les begonnen met een korte introductie over onszelf. In deze introductie gaven wij aan wie wij waren en dat wij ze lessen gingen geven over wetenschap en techniek. Daarnaast vertelden we de leerlingen dat deze lessen allemaal in het teken zouden staan van het onderzoek doen en het worden van een wetenschapper.

Hieronder zullen wij beschrijven in welke onderdelen we de les hebben opgedeeld en welke stappen van het onderzoekend en ontwerpen leren terug zijn gekomen.

In de eerste les hebben we de eerste 3 stappen van het onderzoekend en ontwerpen leren terug laten komen. Deze stappen zijn:

  • confrontatie met het onderwerp.
  • verkenning van het onderwerp.
  • Opzetten van het experiment.

De confrontatie met het onderwerp vond plaats aan de hand van een confrontatie-experiment. Van tevoren hadden we de leerlingen geen informatie gegeven, omdat we het belangrijk vonden dat de leerlingen zelf met concepten zouden komen die ze later ook uit kunnen voeren. In het experiment hielden de leerlingen een stuk ui onder hun neus, terwijl ze geprakte appel aten. De bedoeling van het experiment was dat de leerlingen geconfronteerd werden met het feit dat ze in plaats van appel (wat ze daadwerkelijk aan het eten waren) nu ui proefde. Hierdoor werden de leerlingen geconfronteerd met de invloed die geur heeft op smaak. Mooi aan deze confrontatie was dat sommige leerlingen zo enthousiast raakte van de proef, dat ze bij afloop zelf nieuwe experimenten gingen bedenken. Dit leverde weer nieuwe resultaten op!

Na deze confrontatie gingen we verder met de verkenning van het onderwerp, stap 2 van het onderzoekend en ontwerpen leren. De verkenning van het onderwerp kan op veel verschillende manieren vorm worden gegeven. Wij hebben ervoor gekozen om gebruik te maken van een woordweb, omdat we hier in elke les op terug konden komen en de leerlingen op die manier hun concepten konden laten ordenen. Voor de totstandkoming van het woordweb hebben we aan de leerlingen gevraagd welke conclusies ze konden bedenken aan de hand van hun uitkomsten uit het voorgaande experiment.

De derde stap van het onderzoekend en ontwerpend leren, het opzetten van een experiment, volgde hier gelijk op. Aan de hand van de opgeschreven concepten van de leerlingen in het woordweb hebben we gevraagd hoe de leerlingen dachten dat we dit zouden kunnen onderzoeken. De leerlingen gaven een aantal ideeën en deze schreven we op, met de boodschap dat we voor de

volgende les experimenten mee zouden nemen die met hun ideeën te maken zouden hebben.

Over het algemeen waren we heel tevreden over de eerste les, de leerlingen waren ongelofelijk enthousiast en ze vonden het thema erg interessant. Het confrontatie-experiment verliep heel goed en de leerlingen kwamen zonder veel sturen (op een paar vragen van ons na) tot zeer heldere en interessante concepten en ideeën voor een onderzoek.

In de tweede les zullen we experimenten meenemen waarmee de leerlingen hun eigen concepten kunnen onderzoeken.

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: