Geuren en smaken, les 3.


Les 3: Wat denk jij? Hoe zou het komen dat..?

 

In deze les kwamen stap 4 en 5 van het onderzoekend en ontwerpen leren terug.

  • uitvoeren van het experiment
  • conclusies trekken uit de bevindingen

 

In de vorige les kwam stap 4 ook al voor, maar wij hebben ervoor gekozen om de stap ook terug te laten komen in deze les. Hiervoor waren 2 redenen. Ten eerste was het niet gelukt om alle leerlingen alle experimenten in de vorige les te laten uitvoeren, waardoor we genoodzaakt waren om dit experiment naar deze les te verplaatsten. Daarnaast vonden wij het belangrijk dat de leerlingen zoveel mogelijk bezig zouden zijn met het uitvoeren van het onderzoek. Daarom hadden we van te voren al een groot experiment gepland in deze les.

 

Voor deze les hadden we 2 experimenten meegenomen:

4: kleurenfeest! In hoeverre heeft de kleur van eten invloed op de smaak?

(herhaling, omdat niet alle leerlingen erin geslaagd waren om dit experiment uit te voeren in de vorige les)

5: Rood, oranje& groen. Zijn er verschillen te proeven tussen verschillende soorten limonade als de leerlingen hun neus dicht houden?

 

We begonnen de les met een terugblik op het woordweb en de afgelopen lessen, hierbij vroegen we de leerlingen om uit te leggen wat ze hadden gedaan en welke uitkomsten ze kregen. Daarnaast vroegen we ze na te denken hoe het zou komen dat ze deze uitkomsten kregen.

 

Na deze korte terugblik hebben we aan de leerlingen aangegeven wat we deze les gaan doen. Hierbij hebben we aangegeven dat we deze les strenger zullen nakijken, omdat we het belangrijk vinden dat de leerlingen een duidelijke conclusie trekken en een goede vervolgvraag stellen. Om dit te verduidelijken hebben we het werkblad nog een keer uitgelegd en verteld wat we belangrijk vonden bij elk onderdeel. In de voorgaande les was het ons namelijk opgevallen dat er leerlingen waren die een aantal van de vragen op het werkblad oversloegen of niet voldoende invulde.

 

Hierna konden de leerlingen aan het werk. Wij liepen tijdens het uitvoeren van de experimenten rond en beantwoorden vragen van de leerlingen. De leerlingen die al klaar waren met de experimenten mochten even een boekje gaan lezen, terwijl we wachtten op de andere leerlingen.

Toen alle leerlingen weer aan hun tafel zaten begonnen we met stap 5 van het onderzoekend en ontwerpend leren: concluderen. We vroegen de leerlingen om eens goed na te denken over de experimenten die ze de afgelopen lessen hadden gedaan en welke bevindingen ze daarbij hadden opgedaan.

Samen met de leerlingen trokken we conclusies uit de experimenten, deze hadden betrekking op:

  • de verbinding tussen de neus en de mond
  • de invloed van geur op smaak
  • de rol die de tong speelt bij het proeven van smaken
  • de invloed van kleur op de smaak van het eten.

 

Na deze gezamenlijke conclusies vertelden we de leerlingen dat ze de volgende les per tafelgroepje een van de experimenten aan de rest van de klas zouden presenteren. Voor deze presentaties gaven we een aantal aandachtspunten aan de leerlingen.

Daarnaast verdeelden we de experimenten over de groepjes. We hebben ervoor gekozen om zelf deze verdeling te maken, zodat er geen onenigheid tussen de leerlingen zou ontstaan over wie welk experiment zou presenteren.

 

 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: