Terugkijkend op geuren en smaken

 

Het is nu al enkele weken geleden dat we onze laatste les hebben gegeven aan groep 5/6 van de 8e Montessori. Nu we alle gegevens binnen hebben en veel ervaringen hebben opgedaan is het tijd om te kijken welke verbeteringen en aanbevelingen we kunnen doen bij de lessen, zodat docenten die onze lessen ook willen geven weten waar ze rekening meer moeten houden.

 

Als eerste vinden we het belangrijk om aan te geven dat er voor deze lessenserie veel tijd nodig is en er rekening gehouden moet worden met eventuele uitloop als de leerlingen niet zo bekend zijn met het uitvoeren van experimenten. Vandaar dat wij tijdens de tweede les hebben besloten om het laatste experiment te verplaatsen naar de volgende les. Dit zouden iedereen die onze lessen uit wilt proberen ook willen aan bevelen, omdat dit voor meer rust in de klas zorgt en de leerlingen betere conclusies kunnen trekken omdat ze minder tijdsdruk hebben.

 

Daarnaast viel het ons op dat de leerlingen best druk werden van de experimenten. Het is natuurlijk allemaal spannend om de experimenten uit te voeren. Het is daarom handig om een aantal rustmomenten in te plannen, zodat de leerlingen weer even kunnen bedenken hoe ze verder gaan met het experiment. Daarnaast is het handig om een klein afvalbakje op de tafel te hebben staan tijdens het uitvoeren van het experiment, hierdoor hoeven de leerlingen niet heen en weer naar de prullenbak te lopen als ze klaar zijn met een experiment.

 

Ten derde vonden we het heel leuk om de leerlingen een stempel te geven als ze klaar waren met een experiment. Hierdoor was het namelijk nog een extra motivatie voor de leerlingen om hun werkblad goed in te vullen, maar dit zorgde wel voor een rij leerlingen die stonden te wachten tot ze een stempel kregen en verder mochten. Hoewel het dus wel een goede methode is om bij te houden hoe de leerlingen zich ontwikkelen is het wel tijdsintensief.

 

Als vierde punt waar een docent op moet letten is dat er leerlingen zullen zijn die snel klaar zullen zijn met hun experimenten. Tijdens het uitvoeren van de lessen liepen wij hier zelf tegenaan, waarop we de leerlingen een boek hebben laten lezen. Wat eventueel beter zou zijn is het maken van een ontdekdoos, waarin allerlei dingen zitten die te maken hebben met het onderwerp. De leerlingen kunnen er dan zelf in kijken en iets uitzoeken om te doen, zo zijn de leerlingen nog wel bezig met het thema en komen ze misschien op nog meer concepten. En andere opdracht zou kunnen zijn dat leerlingen de proef uit hun vervolgvragen mogen uitvoeren.

 

Als laatste willen wij aangeven dat de presentaties ook door de docent goed voorbereid moeten worden. Dit hadden wij gedaan door de leerlingen te vertellen wat we van ze verwachtten en dit op het bord op te schrijven. De docent had hierbij een formulier gemaakt wat de leerlingen konden invullen bij de voorbereiding van hun presentatie. Hoewel dit een heel eenvoudig formulier was, gaf het de leerlingen een heleboel houvast. Dit zouden wij zelf zeker meenemen als we nog een keer zo een les geven waarbij de leerlingen moeten presenteren.

 

Wij zijn super trots op het eindresultaat! Het is natuurlijk leuk om iets te bedenken op papier, maar als het tijdens het geven van de lessen precies uitkomt is het helemaal geweldig. Er zijn natuurlijk nog wel een aantal verbeterpunten (zoals hierboven al is beschreven), die zullen we in de definitieve versie die te downloaden is van het wetenschapsknooppunt aanpassen.

 

Voor iedereen die onze lessen uit wil proberen:

Veel plezier!!

 

Met vriendelijke groet,

Niels en Iris

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: