Gladiatoren: De Evaluatie

Achteraf gezien zijn we, ondanks de kleine tegenslagen, erg tevreden over onze lessenserie. Wij hebben er veel plezier aan beleeft, de kinderen hebben ontzettend veel lol gehad en dat vinden wij erg belangrijk.

Er zijn een aantal punten waarmee rekening gehouden moet worden bij het uitvoeren van deze lessenserie. Sommige punten moeten we, mochten we deze lessenserie ooit nog eens geven, zelf ook aanpassen, andere punten zijn punten waar iemand die de lessen gaat geven op moet letten.

Hieronder worden een aantal punten even genoemd:

–         Ruimte: Denk na over de plaats waar je de lessenserie gaat geven. De meest ideale plaats zou een apart knutsellokaal zijn, daar kunnen alle spullen neergezet worden, andere klassen hebben geen overlast en leerlingen worden tijdens gewone lessen niet afgeleid, omdat de spullen niet in het lokaal staan waar ze gewone lessen hebben.

–         Tijd: Houd er rekening mee dat de lessen, vooral de lessen waarin gebouwd gaat worden, veel tijd kosten. Als de groepjes eerst een concreet bouwplan/bouwtekening hebben voor ze gaan bouwen, wordt er wel tijd bespaard, maar het bouwen zelf neemt evengoed veel tijd in beslag.

–         Materiaal: Begin ruim van tevoren met sparen van materialen die leerlingen kunnen gebruiken om hun amfitheater mee te bouwen. Vraag eventueel of leerlingen ook materialen kunnen sparen. De materialen die je gespaard hebt moeten op een goede plek opgeborgen worden! (Anders kan het zomaar zijn dat alle spullen ineens zijn verdwenen…)

–         Archeoloog: Bij de lessenserie zou eventueel een archeoloog uitgenodigd kunnen worden om een praatje te doen over zijn vak en om de bouwwerken van de leerlingen te beoordelen. Neem wel ruim van tevoren contact op met een archeoloog om te zien of dit mogelijk is.

–         Ontwerpend leren: Bedenk dat deze lessen niet zozeer draaien om het juist ontwerpen van een amfitheater, maar dat deze lessen gaan over het stimuleren van het ontwerpend vermogen van kinderen. Het is dus niet de bedoeling dat je de leerlingen gaat sturen naar het juiste antwoord, nee, alle antwoorden zijn juist,  MITS ze onderbouwd zijn met argumenten. Ook is het van belang als leerkracht je eigen mening zoveel mogelijk voor je te houden. Hoe meer de leerkracht zich buiten het hele denkproces van de kinderen houdt, hoe mooier en grootser de ontwerpen zullen worden.

–         Presentatie: Bij de eindpresentatie die de leerlingen aan elkaar geven om hun bouwwerk te verantwoorden, is het handig van tevoren door te nemen WAAROM de presentatie gegeven wordt. Geef aan dat de leerlingen hun keuzes moeten onderbouwen met argumenten, maar geef ook aan dat als ze iets vergeten dit geen probleem is. Wij hebben zelf heel erg gemerkt dat ze hierdoor kalm en zelfverzekerd voor de klas stonden te presenteren.

Dit was het dan, het einde van onze lessenserie. We hopen dat er mensen zijn die deze lessenserie ooit met een klas gaan uitvoeren! Mocht dat zo zijn, dan horen we natuurlijk graag hoe dat verlopen is! (Mensen kunnen een berichtje achterlaten op deze site.)

Groetjes Roseanne en Juliette

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: