Gladiatoren: Les 1

Dinsdag 8 november was het dan zover, we konden eindelijk starten met onze lessenserie over Gladiatoren!

Wij hadden er ontzettend veel zin in, maar nog voordat we aan de eerste les konden beginnen, ontstond er een probleem. We wilden deze lessenserie geven voor groep 7 op de 16e Montessorischool. Op deze school zit groep 7 niet alleen in een klas, maar in een samengestelde klas van groep 6,7 en 8. Op deze school zijn 2 van deze combinatie klassen.

Als we de beide groepen 7 samen hadden genomen, waren het 18 kinderen. Op deze dinsdag stuitte we op het probleem, dat beide klaslokalen gewoon bezet waren door groep 6 en 8 en er geen andere ruimte was waar de les gegeven kon worden. Hierdoor moest de les op de gang gegeven worden, wat voor enige geluidsoverlast zou kunnen zorgen. Hierdoor hebben we in samenspraak met de leerkrachten van de beide klassen besproken, dat we het aantal kinderen terugbrachten tot 8. Dit kwam neer op 4 kinderen uit iedere klas.

Een aandachtspunt bij het uitvoeren van deze lessenserie is dus de hoeveelheid ruimte die er beschikbaar is. Zonder ruimte is het vrij moeilijk deze lessenserie uit te voeren. Het zou veel leuker zijn deze lessen uit te voeren met een grotere groep, omdat er dan bij het uiteindelijke bouwwerk waarschijnlijk meer verschillen te zien zijn.

Een ander probleem waar we tijdens de les tegen aan liepen was de tijd. Het was echter niet een te kort aan tijd, maar een overschot aan tijd. Voor de les hadden we te veel tijd uitgetrokken, hierdoor waren we veel eerder klaar met onze les. Dit kwam vooral door het half uur dat wij hadden uitgetrokken voor het spel petje op, petje af. De kinderen moesten bij sommige vragen wel even nadenken, maar bij de meeste vragen dachten ze het antwoord meteen te weten. In de lessenserie worden 14 stellingen gebruikt. Voor de volgende keer zou er denken we wel genoeg tijd zijn als er voor de stellen 15 minuten wordt uitgetrokken. Er was ook veel tijd over, doordat tijdens het bespreken van het antwoord de informatie die gegeven werd eigenlijk zo verteld was. Een voorbeeld hiervan is: Een gladiator is iemand die spullen verkoopt op de markt. Veel kinderen wisten al dat dat niet het geval is, maar de uitleg hierbij is in één zin gezegd.

Het verloop van de les verliep vrijwel probleemloos, op het begin na. De eerste stelling werd voorgelegd en meteen bleek dat de leerlingen moeite hadden met de vrijheid die ze met dit spel kregen. Iedereen begon door elkaar te praten en er werd naar elkaar geroepen zonder ook maar enige aandacht te vestigen op ons, de leerkrachten.

Voor deze les vervolgd kon worden hebben we de omgangsregels dus eerst nogmaals met de leerlingen door moeten nemen. ‘Wat doen we als we een vraag hebben? – Heel goed, je vinger op steken. Een stoel blijft staan op? – Vier poten, inderdaad.’ En ga zo maar door.

De reacties tijdens de les waren erg positief. Tijdens de lessen hoorden we regelmatig een ‘Yes’ als ze de stelling goed beantwoord hadden en er was wel sprake van competatief gedrag, maar er werden onderling geen gemene opmerkingen gemaakt.

Na de les hebben we er dan ook veel reacties op gehad, zoals ‘Wanneer is de volgende les?’ of van andere kinderen uit andere groepen ‘Mogen wij volgende keer ook mee doen?’.

Dat is erg leuk om te horen en we kijken dan ook erg uit naar onze volgende les!

Groetjes Roseanne en Juliette

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: