Gladiatoren: Les 2

De leerlingen waren niet te houden toen ze hoorden dat – EINDELIJK – de tweede les over de gladiatoren zou beginnen. Alle spullen – pennen, potloden, liniaal, gum, schaar, lijm – werden zo snel mogelijk bij elkaar gezocht en binnen no-time zaten alle leerlingen op de gang. 

Les twee stond in het teken van het ontwerpend leren. De leerlingen werden opgedeeld in groepjes en moesten in hun groepjes vragen bedenken en deze beantwoorden.

Uit beide klassen hadden we, zoals eerder gezegd, vier leerlingen. In overleg met de leerkrachten besloten we de leerlingen te mengen. Van beide klassen werden een jongen en een meisje gekozen en bij elkaar gezet. De leerlingen waren het hier in eerste instantie niet helemaal mee eens. Ze hadden gedacht in ieder geval met hun vriendinnetje/vriendje in een groepje geplaatst te worden, maar voor het samenwerken leek dit ons een beter idee.

We hebben de leerlingen uitgelegd wat de bedoeling was en de verwarring was van hun gezichten te lezen. Als je als opdracht krijgt: ‘Maak vragen die te maken hebben met het ontwerpen van een strijdtoneel voor gladiatoren.’, is dit redelijk abstract. Aan de hand van een voorbeeld hebben we het geprobeerd uit te leggen.

‘Stel, we gaan een huis bouwen. Aan welke aspecten moet je dan denken?’ (Stilte) ‘Bijvoorbeeld, hoe groot moLes 2et het huis worden? Zou dat een goede vraag zijn?’ (Een zacht ja komt uit de monden van de leerlingen.) ‘En als we zouden vragen, welke vorm moet het huis worden? Hebben we aan die informatie iets?’ (Nee niet echt, een huis is altijd rechthoekig, merkt één leerling op.) ‘Is een huis altijd rechthoekig dan?’, is onze vraag. (Daar moeten de leerlingen iets langer over nadenken, maar er volgt toch een nee. Ze zijn het er mee eens dat een huis ook een andere vorm kan hebben.) ‘Nu is het dus de bedoeling dat jullie zelf vragen gaan bedenken die te maken hebben met het bouwen van een strijdtoneel. Wat moet je weten als je als bouwvakker een strijdtoneel zou gaan bouwen? Nadat deze vragen bedacht zijn mogen jullie ze zelf beantwoorden. Overleg in je groepje en kom samen tot een antwoord.’

Na deze uitleg waren er geen vragen meer en gingen de leerlingen enthousiast aan het werk. Ondanks onze nadrukkelijke aandacht op het ‘niets is fout, alles is goed, zolang jullie het maar kunnen verantwoorden met argumenten’ kwamen er veel vragen over de beslissingen die ze namen. ‘Is dit wel goed juf, wat we aan het doen zijn?’ ‘Is dit wel de goede vorm die we gekozen hebben of is een andere vorm beter?’

Wij bleven stug benadrukken dat er niets fout was, zolang ze maar konden beargumenteren waarom ze voor die optie gekozen hadden en na verloop van tijd hielden de vragen op.

Op sommige momenten hadden ze een duwtje in de rug nodig, omdat ze vastliepen. Dan liepen wij langs en vroegen hardop: ‘Maar hoe deden ze dat dan als het donker werd?’ of ‘Wat nou als het ging regenen? Of als de zon heel fel scheen?’

Uiteindelijk zijn er twee vragenlijsten gekomen met zowel hele goede vragen (Zitten alle mensen op dezelfde soort plaatsen of zijn er goede en slechte plaatsen?) als vragen die totaal irrelevant waren (Verkopen ze in de pauze brood en drinken of moeten de mensen voor die tijd maar gegeten en gedronken hebben?) Nadat deze vragenlijsten gemaakt waren hebben ze de vragen met antwoorden omgezet in een tekening van het strijdtoneel. Dit was van belang, omdat ze in les drie dan meteen konden beginnen met bouwen, zonder eerst te moeten nadenken over hoe hun strijdtoneel eruit zou zien.

Even een aandachtspuntje, mocht je deze lessenserie ooit uitvoeren:

Neem de vragenlijsten en de plattegrond in. De leerlingen raken de spullen zeker kwijt en gaan dan naar elkaar wijzen. ‘Ik had hem niet, ik heb hem aan jou gegeven!’. Het is natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid, maar voor de samenwerking binnen de groep is het niet fijn als ze voordat ze moeten gaan bouwen en presenteren al ruzie krijgen…

Dit was dan les 2. Op naar les 3!

Groetjes Roseanne en Juliette

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: