Gladiatoren: Les 3

Sinterklaasviering.

Kinderen zijn blij. Sinterklaas komt langs op school. Zwarte Pieten strooien pepernoten rond in de klas en halen de hele klas overhoop. Iedereen is druk aan het knutselen om de school te versieren. Alle knutselspullen die je drie maanden lang gespaard hebben zijn in één week in rook opgegaan…


Ja je leest het goed, alle knutselspullen die we drie maanden lang gespaard hadden waren in rook opgegaan. Alle dozen, pakjes, wc-rolletjes, keukenrollen en andere spullen waren verdwenen. Zomaar ineens weg en niemand die je kan vertellen wie die spullen meegenomen/gebruikt heeft. Iedereen wijst naar elkaar.

Dat was het ‘kleine’ probleempje waar we voor les drie op stuitten.

Les drie was al meerdere malen uitgesteld om allerlei redenen, maar die dag zouden we beginnen met les drie! Eindelijk! De leerlingen waren ontzettend enthousiast, ze mochten gaan bouwen! Maar helaas, alle spullen bleken te zijn verdwenen. De les moest weer uitgesteld worden.

Dus GROOT aandachtspunt: Bewaak je knutselspullen met je leven! Ze kunnen zomaar verdwijnen als kadootjes bij de Pietengym, versiering in de school, opbergdozen of ze worden verdeeld over de klassen om ermee te knutselen…

De rest van de week hebben we zoveel mogelijk mensen gevraagd allerlei dingen te verzamelen en met het beetje dat we verzameld hadden begonnen we aan les drie!

Om de rust op de gang te bewaren lieten we de groepjes om en om op de gang bouwen. Dit zorgde niet alleen voor rust, maar dit voorkwam ook de ruzies over afkijken bij elkaar die normaal gesproken misschien waren ontstaan. De leerlingen hadden vrij weinig begeleiding nodig. Ze hadden een duidelijk beeld van wat ze wilden maken en mocht een bepaald materiaal niet aanwezig zijn of niet goed genoeg zijn, dan gingen ze zelf op zoek naar alternatieven. Zo hebben ze voor het dak lapjes stof gezocht en het strijdveld voor de gladiatoren werd bestrooid met zand uit de kleuterzandbak.

De rolverdeling binnen de groepjes verliep heel natuurlijk. Ze hadden niet veel sturing nodig, iedereen deed ‘zijn ding’ en langzaamaan begonnen de doosjes, wc-rolletjes en velletjes papier te lijken op een arena.

In eerste instantie hadden we het einde van les twee en heel les drie willen gebruiken om te bouwen, maar uiteindelijk werd dat alleen les drie. We hebben gemerkt dat dit genoeg tijd is, ze hebben zo’n drie uur gekregen om te bouwen, maar omdat ze zo’n duidelijk beeld in hun hoofd hadden, maakte dat niet uit.Bouwwerk 1

Aan het einde van les drie stonden er twee ontzettend mooie bouwwerken op tafel. Er waren overeenkomsten en verschillen, maar beide waren goed gelukt.

De leerlingen werd verteld dat in de volgende les de bouwwerken gepresenteerd zouden worden. Ze hebben een methode waarbij ze regelmatig moeten presenteren, dus we gingen er vanuit dat het goed zou komen met de presentaties. Maar of dat zo is, dat zien we wel in les vier…

Groetjes Roseanne en Juliette

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: