LES 1: Geuren & Smaken – de verkenning

 

In deze blog vertellen wij wat we tijdens de eerste les over geuren en smaken in groep vijf hebben gedaan. De doelstellingen waren:

1. De leerlingen verkennen het onderwerp geuren en smaken.

2. De leerlingen werken in groepjes samen aan een woordspin over dit onderwerp.

We liepen de klas binnen met een pakje Taksi en een citroen.  Lotte beet in de citroen terwijl Ruben genoot van zijn pakje Taksi. Aan de hand van deze instap zijn we met de leerlingen gaan praten over smaken. In groepjes van drie gingen de leerlingen tien minuten aan de slag om een woordspin te maken.  Het was leuk om te zien dat de woordspinnen erg verschilden. Zo was er een groepje dat allerlei soorten eten opschreef. Ook waren er leerlingen die al één of twee van de primaire smaken (zoet, zuur, bitter en zout) opschreven. Een leerling wist al veel over dit onderwerp en kende zelfs het woord smaakpapillen. De groepjes kregen de opdracht cirkels te zetten om de beste drie woorden uit hun woordspin. Hierna maakten wij één grote woordspin op het bord met de woorden die de leerlingen inbrachten. Er waren een aantal woorden die we in ieder geval in de definitieve woordspin terug wilden laten komen. Dit zijn de primaire smaken; zoet, zuur, bitter en zout en de woorden: ‘tong, mond en proeven’. De leerlingen kwamen uit zichzelf met deze woorden; we hoefden ze niet te sturen. Na het maken van de definitieve woordspin was het tijd voor het opstellen van de onderzoeksvragen. We vertelden de leerlingen dat ze waren uitgezocht om echte onderzoekers te worden. Om het spannender te maken deden we het licht uit in de klas; het leek wel alsof de leerlingen meteen serieus werden. De bedoeling was dat ze zelf vragen gingen maken die ze de volgende les konden onderzoeken. Wij gaven één voorbeeldvraag: waar op mijn tong proef ik zuur? We waren huiverig dat het in groepjes opstellen van vragen te moeilijk zou zijn. Maar de leerlingen vonden het heel leuk om te doen en de resultaten waren verassend. Hieronder zie je de drie onderzoeksvragen die we in de klas hebben opgehangen:

 

Met het opschrijven van de definitieve vragen waren we aan het einde van les één gekomen.  De dag erna hebben we een les gegeven waarbij de leerlingen allerlei soorten proefjes doen en zelfs een paar van hun eigen onderzoeksvragen onderzoeken.

 Hierover meer in het volgende blogbericht!

Ruben en Lotte

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: