Onderzoek doen naar geuren en smaken

Onderzoek doen naar geuren en smaken

 Hatsjie!

Gezondheid! In deze periode van dit jaar zijn we allemaal verkouden. We ruiken niets en proeven helemaal niets, of toch wel…?

Dit stukje tekst zult u tegenkomen in de laatste les van onze lessenserie. Na hard zwoegen zijn we bezig met de laatste loodjes en is onze lessenserie over smaken en geuren  zo goed als klaar om uit te voeren! Wij, Ruben Kluit en Lotte van der Goot, schrijven deze blog om de lezer op de hoogte te stellen van het project waar we mee bezig zijn. De Universitaire Pabo van Amsterdam heeft in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Amsterdam de studenten opdracht gegeven een lessenserie te ontwikkelen. En wat voor één! De lessen gaan over een natuurwetenschappelijk onderwerp en het hoofddoel is de leerlingen wetenschappelijk te laten denken. De lessenserie is gebaseerd op de didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren. Gelukkig worden we niet aan ons lot overgelaten;  enkele wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam zijn nauw betrokken bij het ontwikkelen van de lessen.

Eerst moest het onderwerp van de lessenserie gekozen worden. Na een korte discussie waren wij erover uit: onze lessen zullen gaan over het thema ‘wat stinkt daar zo?’ Aan dit onderwerp gekoppeld, volgde er een gesprek met ‘onze’ wetenschapper Jan van Maarseveen, een chemicus aan de UvA. Omdat van Maarseveen zelf ervaring heeft met het verzorgen van een NEMO ‘Wakker worden kinderlezing’ weet hij veel over het overbrengen van kennis aan kinderen. Hij inspireerde ons met zijn ideeën en proefjes die over ‘geuren en smaken’ gaan.

Eenmaal enthousiast geworden over het onderwerp, begonnen we vol goede moed aan het vooronderzoek op de basisschool. We willen immers een goed beeld krijgen van de doelgroep en de context van de school om onze lessenserie optimaal te laten slagen. De lessen worden gegeven aan groep vijf van de Burgemeester de Vlugtschool in Amsterdam. We hebben, in het kader van het vooronderzoek, een gesprek gehad met de mentor van de klas en met enkele leerlingen om te achterhalen wat de beginsituatie is. Ook hebben we bij een aantal leerlingen een test afgenomen om te ontdekken welke leerstijlen ze hanteren.

De beginsituatie van de leerlingen was soms verassend: sommige kinderen konden een aantal primaire smaken (zoet, zuur) opnoemen. Andere kinderen daarentegen hadden geen idee wat een smaak is. Een aantal kinderen vonden dat het eten van hun moeder lekker ruikt, één kind zei dat Turkije heel lekker ruikt.

Toen we de beginsituaties gevonden hadden en wisten dat de leerlingen voornamelijk dromers en doeners zijn, konden we aan de slag met het daadwerkelijk maken van de lessen. In de eerste les worden de leerlingen geconfronteerd met een pakje Taksi (misschien wel het zoetste drankje dat er is) en een citroen. We praten met de leerlingen over verschillende smaken en samen verkennen we het onderwerp. De leerlingen werken met grote vellen om op te schrijven wat bij hen opkomt als ze aan ‘smaken’ denken. Aan het einde van de les verwerken we alle informatie op een grote mindmap op het bord. De leerlingen worden gemotiveerd om vragen te bedenken die over dit onderwerp gaan. Wat zou er onderzocht kunnen worden over dit onderwerp? In de tweede les zullen we met de onderzoeksvragen aan de slag gaan. 

We houden de lezers op de hoogte van het verloop van de aankomende lessen.

Eén ding is zeker: wij hebben er zin in !

 

Ruben en Lotte

 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: