Les 2: Evolutie en bouw

Deze tweede les hadden wij van te voren open gelaten. Bij het onderzoekend-en-ontwerpend-leren-principe is het de bedoeling dat leerkrachten ingaan op vragen die vanuit de kinderen zelf komen. Door ons vooronderzoek hadden wij een idee van de interesses van enkele kinderen.  Wij voorzagen echter dat de klas weer nieuwe, andere vragen zou stellen, waar wij in onze lessenserie nog geen rekening mee gehouden hadden. Dat was inderdaad zo! De kinderen wilden meer weten van de bouw van vissen.

De kinderen hadden er meteen weer zin in. Twee kinderen hadden thuis in hun boekenkast gespit en enkele informatieve boeken over de diepzee meegenomen. Deze hebben we dan ook kort even besproken, om te laten zien dat we deze inbreng erg waardeerden.

Ter ondersteuning van de gehele lessenserie begon Simone deze les met evolutietheorie. De kinderen leerden dat de evolutietheorie een manier van denken is over het ontstaan van de huidige levensvormen is.

“Hoe zijn de dieren die nu in de oceaan leven ontstaan?”

De leerlingen kwamen hierachter door haar uitleg en door een werkblad over evolutie te maken.  Zij kwamen er ook achter dat dieren zich in de loop der (miljoenen) jaren door gelukjes zich zo optimaal mogelijk hebben aangepast. Zebra’s hebben bijvoorbeeld strepen waardoor hun predatoren in de war raken en een egel heeft stekels zodat de roofdieren het niet fijn vinden hen te eten. De dieren in de oceaan zagen er in de filmpjes dus niet toevallig zo gek uit. Zo kwamen de leerlingen ook  op de aanpassingen die de dieren in de diepzee gedaan hebben: grote ogen vanwege weinig licht en het licht geven om prooien te lokken.

“Hoe ademen vissen en hebben ze een ruggengraat?”

Hierna ging Bart over op het andere onderdeel van les twee. Dit ging over de bouw van vissen in de bovenste zones. Daar zwemmen de “gewone” vissen. De leerlingen kregen de opdracht om individueel drie dingen op te schrijven waarvan ze weten dat vissen die hebben. De kinderen kwamen met dingen als vinnen, kieuwen, schubben, botten en benen. Ook een aantal zaken die dus niet waar zijn. Samen met de klas hebben we de juiste onderdelen op het bord gezet. Daarna hebben we het nut van de onderdelen erbij bedacht.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: