Les 3: Wetenschappertjes gaan los!

Les drie was een groot feest. We hadden twee leuke proefjes voorbereid die we de kinderen zouden laten doen. De kinderen hadden nog nooit zelf “onderzoek” gedaan en ze hadden erg veel zin in het onderzoeken.

De les begon met veel geregel en het maken van afspraken. Wij wilden alles zo gestructureerd mogelijk maken, zodat de kinderen allemaal goed wisten wat er van hun verwacht werd en wat ze moesten doen. De afspraken werden gemaakt ten behoeven van de rust en veiligheid (sociaal en fysiek) in de klas. De kinderen werden in vier groepen opgedeeld. In ieder groepje werd één kind aangewezen om de materialen bij de juf/meester op te halen. Daarna begon de uitleg.

Twee groepen kregen uitleg van Bart over een proefje over de temperatuur van het water in de diepzee. De andere twee groepjes kregen van Simone uitleg over een proef met licht, waardoor de kinderen het nut van de grote ogen van enkele diepzeevissen begrepen. Hieronder beschrijven we kort de inhoud van de proefjes:

Proef 1: Deze proef ging over het effect dat licht heeft op de dieren die leven in de zee. Van te voren werd kort de bouw van het oog behandelt. Wat is het zwarte rondje in je ogen? De pupil! En wat is dat? Een gat/ doorgang voor licht. Sommige kinderen dachten dat het zwarte gat de iris was. We hebben daarom ook kort besproken wat de iris is.

De klas was vrijwel donker tijdens dit experiment. Een van de leerlingen in een groepje deed 20 sec zijn/haar ogen dicht (met hand ook voor de ogen!). Na deze 20 seconden deed deze leerling zijn/haar ogen weer open. Een andere leerling scheen met een zaklamp in de ogen van de leerling. Bij veel licht wordt de pupil klein en bij weinig licht wordt de pupil groter. De kinderen werd gevraagd wat er met het ronde gat, de pupil, gebeurde. Ze vonden de proef zeer fascinerend en voerden het keer op keer uit, terwijl zij zich hardop afvroegen waarom dat gat toch steeds kleiner werd als je er licht in scheen.

Image

Proef 2: Naast licht en druk speelt ook temperatuur een rol in de diepzee. In de diepzee is het ongeveer 4 graden Celsius. In de zones hierboven is de temperatuur hoger. Koud water zakt naar de bodem toe. Dit hebben de kinderen in groepjes onderzocht. De kinderen kregen een doorzichtig bakje, met daarin water en felgekleurde ijsblokjes. Nadat zij de instructies van een bijbehorend werkblad gelezen hadden deden zij de felgekleurde ijsblokjes in het bakje met water. De gekleurde vloeistof bleef in ijsvorm drijven, maar zodra het smolt zakte het meteen naar beneden. De kinderen trokken juiste conclusies: het koude water zakt!

 Tijdens deze experimenten hing een zeer prettige sfeer. De kinderen waren ontzettend enthousiast. Ook al was het niet rustig in de klas, alle kinderen waren hard bezig met inhoudelijke leszaken. Daarom konden wij ook deze keer de klas complimenteren met hun inzet.

 De kinderen waren echter nog niet klaar. Zij hadden nu twee proeven gedaan die volledig voorbereid waren door ons. In een van de proeven kregen zij al minder begeleiding van ons en moesten zij zich redden met een werkblad. Nu was het de bedoeling dat zij nog zelfstandiger gingen werken. Zij hebben, aan de hand van een werkblad zelf een experiment bedacht.

ImageVooraf hebben wij het werkblad besproken. Wij wilden dat de onderzoekvraag over “planten” zou gaan (omdat wij het tot nu toe alleen maar over dieren hadden gehad). De kinderen hebben allemaal onderzocht of er eigenlijk wel planten kunnen leven op de bodem van de oceaan. Ze hebben in groepjes gewerkt en enkel met behulp van het werkblad het hele experiment opgezet. Dat ging erg snel en daarom was het soms niet altijd even netjes ingevuld. Toch kwamen er goede experimenten uit de opdracht voort. Sommige kinderen onderzochten of het vele water een factor kon zijn waardoor planten wel/of niet zouden groeien. De meeste kinderen onderzochten of het gebrek aan licht fataal voor planten zou kunnen zijn. De kinderen kregen van ons het materiaal: water, potjes, grond en natuurlijk zaadjes. Zij maakten hun opstellen en wij controleerden die opstellingen. En dan maar af wachten of en welke plantjes gingen groeien!!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: