Terugblik

In deze laatste blog evalueren wij de totale lessenserie, inclusief de uitvoering daarvan. Eerst behandelen wij enkele punten waarmee u, als leerkracht, volgens ons rekening mee moet houden, bij het geven van de lessenserie. Daarna behandelen wij verbeterpunten voor de door ons gegeven lessenserie.

Er zijn een aantal punten waar de leerkracht rekening mee moet houden bij het geven van de lessenserie. Allereerst is het belangrijk dat u de lessen goed voorbereid.  Alle spullen die u tijdens de lessen nodig hebt moeten echt allemaal aanwezig zijn en klaar staan voor gebruik.

U moet het lesverloop goed in uw hoofd hebben zitten zodat de les vloeiend kan verlopen. Ook is het belangrijk dat u over genoeg achtergrondinformatie van het onderwerp beschikt. Het is de bedoeling dat de kinderen veel vragen stellen. Het is daarbij de bedoeling dat u ze de antwoorden zo veel mogelijk zelf laat zoeken, maar om misverstanden te voorkomen, of om te zorgen dat u niet te veel tijdgebrek krijgt, moet u de antwoorden wel weten.

Stel ook zelf veel vragen aan de kinderen. Bij onderzoekend en ontwerpend leren is het belangrijk dat de kinderen zelf vragen gaan stellen bij alles wat ze zien en horen. Dit is de onderzoekende houding die zo belangrijk is bij het onderzoekend en ontwerpend leren. Door “waarom, hoe-, waar-, etc. vragen” te stellen, helpt u de kinderen bij de wisselwerking van het doen (van experimenten) en het “denken over”. Kinderen vergaren op die manier zelf kennis en de onderzoekende houding groeit. Uiteindelijk zullen ze zelf de vragen moeten gaan stellen, conclusies kunnen trekken, etc.

Ten derde moet u er rekening mee houden dat u in les drie ijs in uw klas haalt; u heeft dus een koeltas nodig, of iets dergelijks. Bovendien moet u sterke kleurstoffen gebruiken voor deze proef met het ijs.

Houdt u er tenslotte rekening mee dat de lessen zelf ook veel tijd kosten en dat de lessen bovendien kunnen uitlopen. Door slim klassenmanagement en een goede voorbereiding kunt u uw tijd zo efficiënt mogelijk gebruiken. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om enkele kinderen tijdens het zelfstandig werken een kort experimentje te laten doen. De proefjes met het licht en het ijswater zijn hiervoor geschikt. Dit scheelt veel tijd en bovendien blijft het relatief rustig in de klas, vergeleken met het collectief uitvoeren van de proefjes.

Er zijn ook nog een aantal punten waar wij zelf onvoldoende rekening mee gehouden hadden. Die punten behandelen wij in de volgende alinea’s.

Ten eerste werkten in de eerste les een aantal links in de powerpoint niet. Van te voren hadden wij moeten controleren of deze links werkten. Gelukkig leverden de niet-werkende links slechts korte vertraging op. Door de URL’s te knippen en te plakken in de adresbalk van de webserver konden wij de youtubefilmpjes alsnog bekijken. De kinderen hebben rustig gewacht tijdens de onderbrekingen.

Ten tweede hadden wij meer aandacht moeten besteden aan de voorbereidingen van de tweede les. De les  was van te voren opengelaten, zodat wij goed in konden gaan op respons vanuit de klas. De les was uiteindelijk, door ons gebrek aan voorbereiding, vooral aanbiedend. Daardoor konden de kinderen minder actief meedoen met de les. Uit onze toetsen blijkt ook dat de kennis die wij hen in deze les wilden meegeven slecht is blijven hangen.

Ten slotte is onze les vooral gericht op het behalen van de cognitieve doelen. Wij zouden achteraf gezien meer aandacht willen besteden aan het ontwikkelen van de onderzoeksvaardigheden bij kinderen.

Uiteindelijk vonden wij de lessenserie toch een succes. De kinderen waren erg enthousiast, wij waren enthousiast en de leerkracht was enthousiast. Bovendien bleken de leerlingen best veel opgestoken te hebben. Dertien van de achttien kinderen haalden dikke voldoendes! Ook hebben de kinderen geleerd om experimenten te doen, en zelf een rol spelen in het ontwikkelen daarvan. We raden u dan ook zeker aan om deze, of andere lessenseries met het onderzoekend en ontwerpend leren principe uit te voeren in uw eigen klas.

Veel plezier en succes alvast!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: