Aan de slag met de muziekinstrumenten

Hallo allemaal!

In deze blog doen we verslag van de tweede les van onze lessenserie over Toonhoogte. De leerlingen hebben deze les kennis gemaakt met het computerprogramma de  ‘Toonhoogteliniaal’. Met dit computerprogramma hebben de leerlingen de toonhoogte in Hertz van verschillende instrumenten gemeten (zie blog 1). De groep is in twee groepen van ongeveer 10 leerlingen opgesplitst. Met zo’n verdeling was het mogelijk elk groepje leerlingen zoveel mogelijk te begeleiden.

Allereerst hebben we de werkbladen van de eerste les met de leerlingen besproken. De leerlingen herinnerden zich het plan voor les 2: controleren of de voorspellingen op de werkbladen kloppen. De onderzoeksvraag: ‘Hoe kleiner/groter een instrument, hoe hoger/lager de toonhoogte?’ werd door de leerlingen zelf op het bord geschreven.

Nadat we het geheugen van de leerlingen hadden opgefrist, hebben we een korte instructie gegeven over het gebruik van de Toonhoogteliniaal. Binnen elk groepje was het nodig om de taken te verdelen, zodat iedereen een eerlijk aandeel in het meten zou leveren. Wie zou bijvoorbeeld de computer bedienen, wie zou de uitkomsten noteren en wie zou het muziekinstrument bespelen?

 Binnen de groepjes werden al snel de taken verdeeld en gingen de leerlingen aan de slag. Enthousiast begonnen ze met het meten van de instrumenten en het vergelijken van aangeslagen tonen met tonen op de Toonhoogteliniaal. Met enige sturing van onze kant verliep dit gedeelte van de les erg goed. De leerlingen begrepen wat er van hen verwacht werd en verwerkten de informatie foutloos in de tabellen. Een aantal leerlingen vond het jammer dat ze alleen maar dezelfde toon op de instrumenten mochten aanslaan en geen melodietjes en mochten spelen. Het was duidelijk dat ze teleurgesteld waren toen, na het meten, het instrument alweer weggelegd moest worden. De meeste leerlingen komen nooit in aanraking met muziekinstrumenten ; het bespelen van zo’n instrument is voor hen iets geheel nieuws en interessants.

Toen alle instrumenten door beide groepen waren gemeten en de tabellen waren ingevuld, werden er klassikaal twee grafieken gemaakt van de verkregen gegevens. Omstebeurt kwamen de leerlingen naar voren om een punt in de grafiek te plaatsen en de punten met elkaar te verbinden. Ook stelden we veel vragen gesteld over de X- en de Y-as. De vragen van ons en het tekenen van de grafieken bleken voor de leerlingen lastig. Het was voor hen erg moeilijk hun concentratie nog te bewaren. Dat we ook conclusies wilden trekken over de grafiek, zaaide verwarring onder de groep; het was duidelijk dat zij dat nog niet eerder in de klas hadden gedaan. Achteraf gezien hadden we de leerlingen beter op dit gedeelte van de les moeten voorbereiden, door het begrip ‘conclusie’ met de leerlingen uitgebreider te bespreken.

Eventueel zouden we voorbeelden kunnen laten zien van grafieken waar gemakkelijk conclusies uit kunnen worden getrokken.

Over het algemeen zijn we tevreden over deze les. De leerlingen hebben veel interesse getoond en zijn enthousiast aan de slag geweest met de Toonhoogteliniaal. Het tekenen van de grafieken was voor veel leerlingen lastig; waardoor de les inzakte. Betere voorbereiding op dit gedeelte van de les had zo’n inzakking kunnen voorkomen.  In ons volgende blog zullen wij verslag doen van les 3. In die les gaan de leerlingen onderzoek doen naar hun eigen stem!

Groetjes, Swaantje en Masja

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: