Aanpassingen voor vissen

Het uitvoeren van les 4

 

De voorbereiding:

In tegenstelling tot de andere lessen, hoefde aan deze les niet veel veranderd te worden. We hadden bij het ontwerpen extra tijd ingepland voor eventuele extra verdieping als dat nog nodig zou zijn.

 

Inhoud:

Deze les diende grotendeels als evaluatie van de lessenserie, je ziet dit ook terug aan de lesdoelen. De lesdoelen hebben betrekking op alle aangedragen concepten van de voorgaande lessen. De kennisdoelen voor de leerlingen waren:

–           De leerlingen kunnen de concepten druk, licht, temperatuur en voedsel toepassen in een ontwerpopdracht.

–           De leerlingen kunnen de keuzes die zij bij hun ontwerp hebben moeten maken verantwoorden

Het eerste lesdoel werd behaald doormiddel van een ontwerpopdracht. De leerlingen moesten zelfstandig een vis ontwerpen. Ze moesten daarbij rekening houden met de leefomgeving van hun fantasievis en hoe de vis aangepast zou moeten zijn aan deze omgeving om daar te kunnen overleven. Het tweede lesdoel hebben wij gesteld om er zeker van te zijn dat de leerlingen weten waarom hun vis aanpassingen nodig zou hebben. Bijvoorbeeld door bij de vis te schrijven: “Mijn vis heeft grote ogen, om zo het weinige licht in de schemerzone te benutten.” Als handleiding voor deze tekst hadden we een aantal vragen geformuleerd die de leerlingen moesten beantwoorden.

 

De uitvoering:

Deze les hebben we bij de uitvoering weer dezelfde regels gehanteerd als in les 3 om ook deze les rustig en georganiseerd te laten verlopen. We zijn deze les begonnen met ‘waar-of-niet-waar’, dit was om de voorkennis te activeren en de leerlingen alvast in de juiste richting te sturen met betrekking tot de concepten die ze nodig hebben bij het ontwerpen van de vis.

De leerlingen maken eerst een schets. Vervolgens hebben de leerlingen hun vis in de carroussel aan elkaar gepresenteerd, ze moesten elkaar ervan overtuigen waarom hun vis zou kunnen overleven, daarna gaven ze elkaar feedback in de vorm van één tip en één top. De feedback pasten ze toe op hun ontwerp.

Succesmomenten:

Ook deze les kregen wij het gevoel dat  er een goede sfeer. De leerlingen waren erg enthousiast over het maken van de vis. De meeste leerlingen deden erg hun best en wilden er heel erg graag over vertellen. Wij vreesden zelf voor het uitvoeren van de carrousel, we hadden dit nog nooit gedaan en waren bang dat het een grote chaos zou worden. Daarom hebben we gebruik gemaakt van een timer op het digi-bord, de afspraak was dat als die af ging iedereen stopte met praten en naar ons zou kijken. De leerlingen hebben zich hier heel goed aan gehouden.

Verbeterpunten:

Toch waren er ook in deze les verbeterpunten. Het belangrijkste verbeterpunt voor deze les is de aandacht voor het tekstje dat de leerlingen over hun vis moesten schrijven. Wij hadden graag gezien dat het een informatief tekstje was, een verhaaltje over hun vis. De leerlingen hebben de opdracht niet op die manier begrepen, ze hebben alleen de vragen beantwoord die op het bord stonden. We hebben hier tijdens de instructie te weinig aandacht aan besteed, maar ook dan was het waarschijnlijk te veel gevraagd. Als je hier echt wat mee wil doen zou je de opdracht verder uit moeten breiden in een extra les.

 

 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: