Aanrommelen met potjes en linialen


Hallo lezer!

In dit blog zullen wij verslag doen van het verloop van de eerste les van onze lessenserie over ‘het meten van toonhoogte bij mens & instrument’.

De eerste les vormde een verkenning en confrontatie met het onderwerp. Allereerst lieten we de leerlingen bijzondere geluiden horen: zoals het geluid van een piepende wekker, een straaljager, nagels die over het schoolbord krassen…  Wát hoor je precies, en is het een hoge of een lage toon? De leerlingen luisterden ingespannen en discussieerden met elkaar over de beluisterde geluiden. Soms werd ‘hoog’ en ‘laag’ verward met ‘hard’ en ‘zacht’.

Na de geluiden werd de groep in twee delen gesplitst. De ene groep kreeg plastic linialen tot zijn beschikking, waarmee zij, zo luidde de opdracht, hoge en lage tonen moesten maken. De andere helft greep beschikking over koffielepeltjes een hele rij jampotjes, klein en groot, dik en dun, waarmee zij ook hoge en lage tonen moesten maken.                                                                                    zet de potjes op volgorde van hoog naar laag

Meteen bleek dat de opdracht erg vrij geïnterpreteerd werd. De leerlingen pakten de linialen en     begonnen hard op de tafels te slaan. Ook de groep met de jampotten en de lepeltjes begon de potjes  hard tegen elkaar te slaan: het was een enorm kabaal! We legden uit dat dit geen hoge en lage tonen waren, maar alleen maar heel harde. We probeerden het nu nog een keer, maar nu begeleidden we ieder één groep en gaven we enkele hints. Uiteindelijk deed één leerling de liniaalproef voor de klas voor vóór zijn klasgenoten. Ook bij de groep met de jampotten viel het kwartje: de potten werden door de leerlingen op volgorde gezet van laag naar hoog.trek kort het uiteinde van de liniaal dat uitsteekt naar beneden, zodat de liniaal gaat trillen

Bij de nabespreking legden de leerlingen aan elkaar uit hoe zij hoge en lage tonen hadden gemaakt. Het bleek dat kleine potjes hoge tonen maakten, in tegenstelling tot grote. Ook bij de liniaal werkte het zo: hoe kleiner het stukje dat uitstak en werd bewogen, hoe hoger het geluid. De leerlingen konden de resultaten goed verwoorden en waren enthousiast over de ontdekking!

Na de proeven deden de leerlingen voorspellingen op een werkblad: zij voorspelden welke instrumenten voornamelijk hoge en welke voornamelijk lage tonen zouden produceren. De meningen bleken erg verdeeld. De leerlingen begonnen vragen te stellen: zou het bij muziekinstrumenten net zo werken als bij de potjes en de linialen? De leerlingen gaven zelf aan wat voor materialen nodig zouden zijn om dat te onderzoeken: de instrumenten op het werkblad en natuurlijk iets om tonen mee te meten. Leuk vonden ze het dat het onderzoek echt zou worden uitgevoerd!

Het bleek dat de vrije opdracht om aan de slag te gaan met de linialen en jampotten, voor deze groep niet geschikt was. Ze hadden begeleiding nodig bij het onderzoeken van de materialen; iets wat wij vooraf niet voorzien hadden. Dit kan liggen in het feit dat de leerlingen nog maar zeer weinig ervaring met proefjes en experimenten hebben opgedaan.

De leerlingen waren allemaal erg gemotiveerd tijdens deze les; tijdens het bespreken van de beluisterde geluiden wilden veel leerlingen aan het woord komen. Ook tijdens het nabespreken van de proeven werd het gesprek vooral op gang gehouden door de leerlingen zelf en werden er interessante vragen gesteld. Het was een leuke eerste les van de lessenserie!

Groetjes, Swaantje en Masja

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: