De schemerzone

 

 

De voorbereidingen 

Tijdens het voorbereiden van les twee  hebben we dezelfde aanpak toegepast als in les een. Tijdens het ontwikkelen van deze les zijn we ervan uitgegaan dat er twee uur lestijd zou zijn, terwijl we in praktijk maar anderhalf uur hadden vanwege de schooltijden. We beseften dat we moesten inkorten, maar omdat de inhoud van deze les cruciaal was voor het begrijpen van de concepten hebben we besloten dat we geen onderdelen zouden weglaten. Door deze strakke planning waren we gestresster dan in les een.

De inhoud
Deze les ging over het leven in de schemerzone, het gebied tussen de 200 meter en 1000 meter. De inhoud die aan deze les gekoppeld is, zijn omgezet in twee inhoudelijke leerdoelen:
1. De leerlingen kunnen verklaren  waarom vissen in de schemerzone grote ogen hebben. Door gebruik van de begrippen licht/donker, grote ogen, kleine ogen.
Doordat er in de schemerzone minder licht aanwezig is, hebben bepaalde vissen zich aangepast om toch voedsel te kunnen vinden. Er leven zowel vissen die blind zijn, geen ogen hebben en vissen met hele grote ogen. De leerlingen kunnen verklaren dat je bij weinig licht beter grotere ogen kunt hebben in plaats van kleine ogen. Doordat dit zowel voor mens als dier geldt, kunnen de leerlingen dit vergelijken door zelf de verandering van het oog waar te nemen bij een verandering van hoeveelheid licht. 
2. De leerlingen kunnen verklaren waardoor de temperatuur afneemt naarmate je dieper in de oceaan komt.(testje warm/koud water).
Koud water weegt relatief meer dan warm water waardoor er in de diepzee verschillen zijn in temperatuur. Door dit verschijnsel is het in diepere zones kouder dan in minder diepe zones. Het is belangrijk dat de leerlingen zich bewust worden van die verschillen in tempratuur, omdat dit ook invloed heeft op het leven in de diepzee.Dus dienen de leerlingen na deze les te kunnen verklaren waardoor de tempratuur afneemt naarmate je dieper in de oceaan komt.

Uitvoering:
Ook deze les zijn we weer begonnen met ‘Petje- op, Petje- af’ om de voorkennis te activeren. Daarna volgt de ‘ogenproef’, naar de werking van de pupil. Dit was de eerste proef waarbij de nadruk lag op het waarnemen in plaats van het opstellen van een proef. We hebben hiervoor gekozen omdat waarnemen ook één van de vaardigheden die komt kijken bij het onderzoekend leren. Ondanks de rommelige organisatie begrepen de leerlingen de koppeling tussen hun eigen pupil en de grote ogen van vissen in de schemerzone.

Sarah laat materialen zien

Het volgende lesonderdeel ging over de verschillen tussen warm en koud water. We hebben enkel een concept cartoon met bepaalde opvattingen over verschillen en materialen aangeboden. De leerlingen mochten nu op dezelfde wijze als in les 1 een eigen proef op te stellen. We hebben ervoor gekozen om steeds dezelfde werkbladen in te zetten, zodat de leerlingen sneller gewend zouden raken aan de werkwijze van het onderzoekend leren. Tijdens het uitvoeren merkten we echter dat de vrijheid in het opstellen van proef over dit concept te veel was. Leerlingen vonden het heel moeilijk om iets te bedenken of gingen een hele andere kant uit dan  nodig was om het leerdoel te bereiken. Ze gingen vooral kijken naar de invloed van kleurstof op zowel koud als warm water in plaats van naar het verschil in gewicht. Alles moest snel gebeuren volgens ons omdat wij veel experimenten hadden in deze les, waardoor we de leerlingen een opgejaagd gevoel gaven en de klas onrustig werd.

Bij het uitvoeren van  de plantenproef bleef de klas onrustig, en namen we niet de tijd omom leerlingen individueel te begeleiden. Achteraf gezien hadden we  regels nog eens moeten herhalen. Maar we wilden dat de proef snel werd uitgevoerd. De planten moesten namelijk na deze les klaar staan, zodat we in les 3 de groei konden bekijken.
Verbeterpunten 
In het vervolg zouden we meer tijd moeten nemen voor lesonderdelen. Wanneer er onrust is, willen we in het vervolg de les even stilleggen om duidelijk te maken dat er anders gewerkt moet worden.
Succesmomenten
De leerlingen kregen veel materiaal aangeboden in deze les en werden erg enthousiast wanneer zij hoorden dat zij hiermee zelf een proef mochten opzetten. Het werkt goed om leerlingen hier in vrijheid te geven. Deze werkwijze stimuleert het samenwerken van de leerlingen. Hierdoor ontstonden er ook veel verschillende proeven, waardoor het uitwisselen van conclusies en resultaten interresanter werd.

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: