Duisternis en voedsel

 

De voorbereiding:

Ter voorbereiding van les drie, zijn we actief aan de slag gegaan met de feedback op les twee. Les twee was erg rommelig, omdat we te veel wilden doen in te korte tijd. De organisatie liep niet lekker en wij raakten daardoor zelf gestresst. Om dat deze les te voorkomen hebben we de doelen van de les goed bekeken en alles wat niet direct met de doelen te maken had,hebben we geschrapt. Deze les willen wij duidelijk en doelgericht laten verlopen.

Dit houdt in dat we de posterpresentaties van de resultaten en de proef over het voedselzoeken in het donker niet uit zullen voeren. Door de extra tijd konden we een proef uit de vorige les alsnog uitvoeren.

 

Inhoud:

De inhoud van de lessen is gekoppeld aan de doelen die wij voor die les hebben opgesteld. Het eerste  lesdoel:

De leerlingen kunnen vertellen wat voor functie planten hebben voor het leven, zowel op het land als in de oceaan.

Lang werd er gedacht dat al het leven afhankelijk is van fotosynthese en dus van de zon. In deze les confronteren we de leerlingen met het feit dat er op de bodem van de oceaan geen planten kunnen groeien, door gebrek aan licht, maar dat er wel leven is. De leerlingen kunnen aan het eind van deze les verklaren waarom al het leven op het land en de eerste oceaanlagen van het licht afhankelijk is. Ook kunnen de leerlingen uitleggen hoe er door de blacksmokers toch leven kan zijn op de oceaanbodem.

Het tweede lesdoel:

De leerlingen kunnen minstens twee kenmerken van vissen noemen met betrekking tot het verkrijgen van voedsel, bijvoorbeeld: grote ogen, grote bek of een lok middel.

In deze les ligt de nadruk op de onderste lagen van de oceaan, de schemerzone en de diepzee. In deze zones is weinig tot geen licht, dieren die daar leven hebben zich daaraan aangepast.

Er vissen met (extreem) grote ogen, om het weinige licht toch op te kunnen vangen, er zijn vissen met een grote bek die als een soort schepnet dient en er zijn vissen die gebruik maken van bioluminiscentie om andere vissen te lokken. Het is belangrijk dat de leerlingen begrijpen waarom deze aanpassingen nodig zijn, omdat deze aanpassingen het overleven in de diepzee mogelijk maken.

Dit is een les waarin we voornamelijk bezig zijn met concluderen en verdiepen. Wij zijn bezig geweest met het herhalen van het opstellen van hypotheses. Omdat dit in de presentaties benoemd moet worden.

Uitvoering:

We zijn deze les begonnen met het herhalen van de regels omdat we meer structuur in de les willen. Het is belangrijk dat de leerlingen weten wat wij van hen verwachten. We hebben ervoor gekozen om een proef die in de vorige les niet goed tot zijn recht is gekomen aan de leerlingen te laten zien door middel van een demonstratie. Om dit nog zoveel mogelijk volgens de didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren te doen hebben we de leerlingen laten discussiëren over hun verwachtingen en de betekenis van de resultaten.

Vervolgens zijn de leerlingen het grootste gedeelte van de les bezig geweest met het werkblad over de plantenproef, dit doen ze met dezelfde partner als waarmee ze de proef in de vorige les hebben opgezet. Hierbij hadden we alleen geen rekening gehouden met de absentie van een aantal leerlingen in de voorgaande les, we hadden geen vervangende opdracht voor hen. Drie groepjes werden uiteindelijk uitgekozen om hun resultaten te presenteren. De groepjes die werden gekozen hadden onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van water, zuurstof en licht.

Presentatie plantenproef

Tot slot hebben we het fenomeen van de blacksmokers zelf aangedragen, we hebben dit laten zien door middel van een filmfragment van de film The Blue Planet (BBC, 2001).Succesmomenten:

Zelf waren wij redelijk tevreden over de uitvoering van deze les, omdat het rustig en gestructureerd laten verlopen van de les is gelukt. Door het toepassen van de feedback van de leerkracht, was de  les organisatorisch beter dan de vorige les. Hierdoor verliep de klassikale discussie goed.

Verbeterpunten:

Minder tevreden waren we over de ingevulde werkbladen. Bij het nakijken zagen wij toch dat sommige leerlingen vragen niet of te kort hadden beantwoord. Het was  jammer dat er voor de leerlingen die  er de vorige les niet waren geen vervangende opdracht was.

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: