Experimenteren met je eigen stem

Hallo iedereen!

In dit blog doen we verslag van de derde les van onze lessenserie over Toonhoogte. Deze les is vergelijkbaar met de tweede les waarin de leerlingen tonen van vier instrumenten vergeleken met tonen op de Toonhoogteliniaal. In de derde les hebben de leerlingen echter met hun eigen stem gewerkt in plaats van met instrumenten.

We begonnen met het activeren van de voorkennis. De leerlingen konden zich allemaal nog goed herinneren wat voor onderzoek er vorige les was uitgevoerd. Een enkele leerling wist nog dat we deze les niet met instrumenten zouden gaan werken, maar een onderzoek zouden doen naar de invloed van lengte op de toonhoogte van de mens. De onderzoeksvraag die hoorde bij het uit te voeren experiment luidde: hoe kleiner/groter een mens, hoe hoger/lager de toonhoogte?

Na deze korte opfrissing gingen de leerlingen weer in twee kleine groepjes aan de slag met de Toonhoogteliniaal. We merkten snel dat de leerlingen minder gemotiveerd waren dan de voorgaande les om tonen te gaan meten.  Hoewel het werken met de Toonhoogteliniaal stukken beter ging dan in de voorgaande les, – ze konden het programma nu helemaal zelfstandig bedienen, – waren er geen muziekinstrumenten in de klas en dat viel tegen. Ook vonden ze het een beetje raar om met hun stem te experimenteren: hoe maak je nou precies een hoge toon? Gék vonden ze het, om ineens rare geluiden te maken met de eigen stem. Een aantal leerlingen werd onrustig en had meer aandacht voor elkaar dan voor de opdracht; wij moesten hen extra stimuleren aan de slag te gaan en hun teamgenoten te assisteren.

Toen alle groepjes elkaars hoogste en laagste stem in Hertz hadden gemeten, werden de gemeten gegevens klassikaal in een grafiek verwerkt. Merkbaar was dat veel leerlingen vooruitgang hadden geboekt bij het maken van de grafiek. Zo waren er leerlingen die in deze les lieten zien dat ze zelfstandig een gegeven uit de tabel in de grafiek konden plaatsen, terwijl ze hier in de tweede les nog hulp bij nodig hadden. Ook het trekken van een conclusie over de grafiek ging een aantal leerlingen nu goed af; ze konden uitleggen waarom er sprake was een verband en hoe dat uit de grafiek kon worden afgeleid.

 

De leerlingen hebben deze les duidelijk laten merken dat ze andere verwachtingen hadden van de les: met stem werken in plaats van muziekinstrumenten werd als een stuk minder interessant ervaren. Hoewel in de voorgaande les de leerlingen zelf de onderzoeksvraag hadden geformuleerd en de onderzoeksopzet was besproken, is gebleken dat veel leerlingen dat niet precies zo hadden onthouden. Achteraf gezien hadden we de leerlingen hier beter op moeten voorbereiden, door ook bijvoorbeeld aan de mentor te vragen om het onderwerp levendig te houden.

Toch werd in deze les werd ook duidelijk dat de leerlingen vooruitgang geboekt hebben wat betreft het werken met de Toonhoogteliniaal en het werken met grafieken.

Groetjes, Swaantje en Masja

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: