Terug kijken in de diepzee

Wat er vooraf ging

Zoals in ons eerste blog te lezen is, is het allemaal begonnen met een gesprek met Harmen van Geest. Hij gaf ons een idee van wat het omvangrijke onderwerp ‘’de diepzee’’ inhield. Een heel breed en lastig concept om over te brengen aan een groep van 28 leerlingen. Om een beeld te vormen van deze 28 leerlingen hebben wij een vooronderzoek gedaan. Dit bestond uit een leerstijlentest, gebaseerd op de leerstijlen test van Kolb, een door ons zelf ontwikkelde kennis en motivatie test en een gesprek met de leerkracht. De uitkomsten van deze testen gaven ons de informatie die wij nodig hadden om te beginnen.

De lessen
Eind november zijn wij begonnen met het uitvoeren van onze lessen. De eerste les begon erg goed, de leerlingen waren enthousiast en geïnteresseerd. Vol goede moed begonnen wij aan les twee. Deze les verliep minder, dit kwam doordat de les te vol was gepland.Daardoor waren wij voortdurend de leerlingen aan het aansporen om door te werken omdat er weinig tijd was. Dit zorgde ervoor dat de les rommelig werd, en de leeropbrengst minder groot dan wij gehoopt hadden. Om in les drie de tijdsdruk te verminderen hebben we besloten om een experiment niet te doen. Hierdoor hadden we meer tijd om de andere experimenten goed uit te voeren en de ‘koud en warm water proef’ die in de vorige les niet tot zijn recht was gekomen te demonstreren.De vierde les was onze evaluatie les,de leerlingen mochten zelf een vis ontwerpen. Deze vis moest voldoen aan de kenmerken die behoren bij de verschillende zones van de oceaan. Op die manier konden we door middel van de eindproducten zien wat de leerlingen gedurende de vier lessen geleerd hadden en of ze in staat waren op dit toe te passen.

Evalueren
Na het uitvoeren van de lessenserie zijn we begonnen met het evalueren van de leeropbrengst. Alle drie scoorden wij de verschillende geanonimiseerde evaluatie instrumenten.
Voor zowel de vaardigheids- als de inhoudsdoelen hebben wij twee evaluatie instrumenten ontwikkeld. Voor het evalueren van onze doelen hebben wij een classificatie test en een kennistest ontwikkelt. Na het bekijken van de resultaten van de leerlingen op de classificatie test en de interbeoordelaars betrouwbaarheid kwamen we tot de pijnlijke conclusie dat het instrument niet valide en niet betrouwbaar was. Zowel de leerlingen als sommige beoordelaars begrepen niet wat de bedoeling van het classificeren was. De resultaten op de kennistest waren beter, iedereen begreep wat de bedoeling was en na het vergelijken tussen verschillende beoordelaars konden we ervan uitgaan dat het instrument redelijk betrouwbaar was. Ook bevestigde de kennistest onze vermoedens over les 2, die vragen waren relatief minder goed beantwoord dan de vragen over de andere lessen.

 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: