‘Allemaal in toetsopstelling, want anders is het niet betrouwbaar!’

Overal muziekinstrumenten, verbouwingen in de klas, maar bovenal zenuwachtige kinderen. Zo kan les vier in het kort omschreven worden. Vandaag gaan de leerlingen in hun groepje de testen afnemen bij de andere kinderen. Het eerste plan was om een onderzoekslab te maken, waarin de groepjes allen hun eigen test hadden staan. Wegens teveel geluid en te weinig tijd hebben we besloten om de testjes die klassikaal afgenomen kunnen worden ook klassikaal te doen. Twee groepjes gaan de testen nog wel individueel afnemen.

 Het eerste groepje gaat klaarstaan. In de klas is het nog erg rumoerig. Ze kijken elkaar aan. ‘Hee, ga jij beginnen?’ ‘Nee doe jij maar.’ Uiteindelijk stapt er een dappere jongen naar voren die om stilte brult. De klas kijkt op en de jongen legt de test uit. Hij laat de leerlingen zitten hoe ze nu zitten. Een ander groepslid is het hier duidelijk niet mee eens. Ze loopt naar hem toe en begint in zijn oor te fluisteren. Enkele minuten later klinkt het door het lokaal: ‘Allemaal in toetsopstelling, anders is het niet betrouwbaar!’ Zo dat kwam er lekker uit. Het klinkt alsof wij weer een doel bereikt hebben.

 Image

De groepjes voeren allemaal hun test uit. Ze laten de kinderen muziekstijlen herkennen, instrumenten herkennen, emoties in de muziek herkennen en zetten de leerlingen aan de slag met een quiz over twee soorten instrumenten. Bij het herkennen van de instrumenten loopt er een jongen stiekem achterstevoren de klas in. Hij doet veel moeite om zijn instrument te verbergen. Helaas voor hem loopt hij er al de hele dag mee rond en weet ook de hele klas dat hij klarinet speelt. Dit alles schijnt hij volkomen vergeten te zijn en hij sluipt stiekem naar het, net neergezette, doek waar hij het instrument achter legt. Erg leuk om te zien hoe deze jongen helemaal op ging in zijn rol als onderzoeker en de test zo betrouwbaar mogelijk wilde maken.

 Als de klassikale testen zijn geweest gaan deze leerlingen de testen nakijken. De overige 2 groepjes gaan hun test klaarzetten. Één voor één worden de leerlingen bij hen geroepen. Dan opeens horen we op de gang een jongen roepen: ‘Ik ga echt geen meisjes wc in hoor, dat is hartstikke vies!’ Zo te horen was er geen lokaal vrij en moest dit groepje hun toevlucht zoeken tot de meisjestoiletten. Of dit de jongens heeft beïnvloed bij het maken van de test zullen we morgen uitvinden. 

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: