De derde helft: een terugblik op de lessenserie

Hoe het allemaal begon…                                                                                                                                                                                                                      

Half oktober werd het startsein gegeven om een lessenserie over sport te ontwerpen dat gebaseerd was op het Onderzoekend en Ontwerpend Leren van Van Graft en Kemmers (2007) voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam. Een spannende, stressvolle, maar ook leerzame tijd kwam ons tegemoet. Zoals in ons eerste blog al werd geschreven, begonnen de voorbereidingen niet geheel vlekkeloos. Gelukkig gingen we niet bij de pakken neerzitten en hadden uiteindelijk een, naar onze mening, goede lessenserie ontwikkeld die klaar was om uitgevoerd te worden.

Het verloop van de lessenserie                                                                                                                                                                                                              

Hoe de vier lessen over sport (zweten, hart & longen, topsport en spieren) verlopen zijn, is te lezen geweest in de voorgaande blogs. Er waren zowel hoogtepunten als aandachtspunten die de moeite waard waren te delen, zowel via ons blog als via de presentatie die wij vorige maand hebben gegeven aan ons eigen onderwijsbestuur AWBR,  bijwonend onderwijsbestuur ASKO, STAIJ en de wetenschapper die ons heeft geholpen tijdens het vooronderzoek. Aan de hand van die hoogtepunten en aandachtspunten, hebben wij wel of juist géén aanpassingen gemaakt in de lessenserie.

Onze grootste aanpassing betreft de mate waarin de lessen genoeg onderzoekend en ontwerpend zijn. Hier hadden we erg veel moeite mee. Onze feedback was dan ook dat we meer ruimte moesten overlaten voor inbreng van de leerlingen.

Door deze lessenserie te ontwerpen en uit te voeren, hebben wij veel geleerd over hoe je onderzoekend en ontwerpend leren moet toepassen. Wij vinden onderzoekend en ontwerpend leren een mooie methode om leerlingen betrokken te maken bij een bepaald concept. Leerlingen mogen echt zelf dingen bedenken en doen, wat maakt dat de leerlingen actief en gemotiveerd zijn. Toch is de rol van de leerkracht ook erg belangrijk. Wij hebben geleerd dat de les valt of staat met het gedrag van de leerkracht. Onderzoekend en ontwerpend leren gaat ervanuit dat leerlingen zelf een manier bedenken om een probleem op te lossen. Het enkel aanreiken van materialen en de leerlingen daarna ‘loslaten’, levert echter niets op. Door de juiste vragen te stellen en het project goed te organiseren, kan onderzoekend en ontwerpend leren een succes worden. De enige manier om dit te leren, is door te oefenen!

De eerste versie van de lessenserie bevatte te veel informatie om aan de leerlingen te vertellen. De hoeveelheid informatie is dan ook gehalveerd en de leerlingen zijn veel meer bezig met het onderzoeken en ontwerpen van experimenten. Ook het niveau van de lessenserie sloot niet helemaal goed aan bij de beginsituatie van de leerlingen. Wij hebben dan ook geleerd dat het essentieel is om de beginsituatie van de leerlingen goed te onderzoeken. Wanneer je daar ruim de tijd voor neemt, heb je daar heel veel plezier van tijdens de uitvoering van de lessenserie!

Nu zijn we klaar met het ontwikkelen van lesmateriaal en evaluatie-instrumenten. Binnenkort wordt de lessenserie op de site van het Wetenschapsknooppunt gezet. Wij hebben ontzettend veel geleerd en zijn best trots op het resultaat!

Groetjes, Cheyenne en Josine

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: