De eerste les

De eerste les

De eerste les van onze lessenserie vond plaats op maandag  november. De kinderen verheugden zich al weken op de lessenserie omdat ze heel nieuwsgierig waren geworden na het vooronderzoek dat we hadden uitgevoerd. De les begon na de pauze, zo hadden wij alle tijd om de confronterende instap klaar te maken. de hele klas moest namelijk ruiken naar lavendel en dit kostte wat tijd. Toen de kinderen binnen kwamen waren ze meteen door het dolle heen, ze riepen dat het zo lekker rook en sommigen wisten zelfs meteen de geur te noemen. De kinderen waren zo nieuwsgierig dat ze meteen gingen zitten en luisterden toen we de aandacht vroegen.

We begonnen met uitleggen wat de lessenserie inhield en wat de kinderen konden verwachten. Achteraf gezien was het misschien leuker geweest om meteen te beginnen, we hadden de kinderen meteen te pakken en een praatje over de bedoeling is niet echt waar de kinderen op dat moment op zaten te wachten. Toch bleven de kinderen rustig luisteren en begrepen ze de bedoeling. De kinderen begonnen met het maken van een poster die aangaf hoe ze de geur die wij verspreid hadden geroken werd, wat de geur was die ze roken en wat hun groepsnaam was. We hadden de klas van te voren al ingedeeld in groepjes aan de hand van de vragenlijsten van het vooronderzoek. Zo ontstonden er gemengde groepjes met kinderen die veel wisten en kinderen die weinig wisten en goede en mindere goede spellers.

De kinderen gingen meteen enthousiast aan de slag in hun groepjes en er kwamen al snel leuke en originele groepsnamen zoals Meurgeurs de 5 Ruiketiers en Ruikers & Co. Nadat de kinderen de poster af hadden moest 1 iemand uit elk groepje presenteren hoe zij dachten dat de geur geroken werd en wat de geur was. Dit vormde geen enkel probleem, uit ieder groepje was er wel iemand die naar voren stapte om dat klusje te klaren. De kinderen waren tijdens het presenteren echter niet erg op hun gemak en deden het liever niet. ook moest de informatie er een beetje uitgetrokken worden en vertelden ze niet erg veel uit zichzelf. Aan de hand van de presentaties werden de eerste punten verdeeld voor het goed raden van de geur. Vervolgens moest er gestemd worden op de leukste groepsnaam. De kinderen moesten hun ogen sluiten en hun hand opsteken als ze de naam hoorden die zij het leukst vonden. Niet iedereen bleek gestemd te hebben en daardoor won een naam waar niet iedereen het mee eens was. Dit was een goede les, want we haakten er op in dat het in het echte leven ook zo gaat, als je niet stemt wint er misschien iemand die anders niet gewonnen zou hebben.

Deel 2 van deze les bestond uit een instructie over moleculen en globaal hoe ene mens ruikt. Om eenmolecuul duidelijk te maken lieten we de kinderen suikerklontjes breken met de vraag breek nu zo een klein stukje af dat als je het stukje nog een keer zou breken dat het dan geen suiker meer is. De kinderen deden erg hun best en beseften uiteindelijk allemaal dat het ze niet lukte, het korreltje dat ze over hadden was volgens nog steeds suiker. Door een model van een suikermolecuul te laten zien en te zeggen dat er heel erg veel van deze dingen in 1 zo’n korreltje zitten begrepen de kinderen hoe klein een molecuul was. Een nadeel was dat de kinderen met hun suiker gingen spelen of het zelfs gingen oplikken. We hadden de suiker dus meteen moeten opruimen zodra de kinderen er klaar mee waren.

Een ander ding wat niet helemaal lekker liep tijdens de instructie was de rol verdeling tussen ons. We hadden van te voren niet afgesproken wie wat zou gaan zeggen en daardoor liep dit mis. Aangezien de lessen werden uitgevoerd in de klas van Cerise leek Lennert nu meer een assistent terwijl het net zo goed zijn lessen waren. De volgende lessen moest er dus goed afgesproken worden wie wat ging zeggen en wanneer.

De les eindigde met een dictee. Dit dictee was om taal aan bod te laten komen tijdens de lessen. Het was het idee om elk kind afzonderlijk een dictee te laten maken en de groep waarvan iedereen het dictee foutloos gemaakt had punten te geven. het dictee bleek echter erg moeilijk te zijn en geen enkel groepje had het in zijn geheel foutloos. Ook vonden de kinderen het dictee helemaal niet leuk en was het een beetje een vervelend einde van de les.

De eerste les was al met al goed verlopen, er liepen wat dingen een beetje stroef maar over het algemeen vonden de kinderen het erg leuk en leken ze er veel van op te steken. De kinderen verheugden zich ook meteen op de volgende lessen en dan vooral op het moment dat ze mogen gaan proeven en ruiken. De wedstrijd sloeg ook in als een bom. De kinderen hadden al zin in de lessenserie, maar nu waren ze meer gedreven om goed samen te werken en extra hun best te doen. De kinderen hadden zin in de volgende les en wij ook, op naar les 2!

Groetjes,

Lennert en Cerise

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: