De tweede les

De tweede les

De tweede les van onze lessenserie vond plaats op woensdag … november. Deze les begon net als de eerste les na de pauze. Zo hadden we de tijd om ons proefjescircuit op te zetten. De tweede les begon namelijk met het uitvoeren van allerlei proefjes over ruiken. Enkele voorbeelden hiervan waren ruiken met alleen linker- of rechterneusgat, ruiken wat er in dichte pakketjes zit en 1 groepslid met een blinddoek aan dingen laten ruiken en laten raden wat het was. De kinderen stonden al te dringen bij de deur en konden niet wachten om te beginnen. Vanaf het begin hanteerden we strikte regel, iedereen moest zitten op dezelfde plaats als waar hun groepje tijdens les 1 zat en ze mochten niets aanraken. Vervolgens werden de werkbladen bij de proefjes uitgedeeld en gingen we aan de slag.

De kinderen waren dol enthousiast bezig en gingen helemaal los. Al snel stuitte we op ene probleem, niet alle proefjes duurden even lang. Hierdoor waren sommige groepjes eerder klaar dan andere. Spontaan kwam de regel bij ons op om de kinderen te laten zitten waar ze waren op het moment dat ze klaar waren. Zo konden wij zien wie er klaar was en konden we snel door wisselen. Tijdens het doorwissel moment moesten de kinderen zelfs hun handen in de lucht steken en even stil naar ons luisteren. Dit leek erg kinderachtig, maar het werkte erg goed. Het door wisselen verliep heel soepel en de groepjes die eerder klaar waren werden niet onrustig of vervelend. Aan de hand van de ingevulde werkbladen konden wij later weer punten toekennen aan de groepjes.

In het tweede deel van de les gingen we dieper in op ruiken. Het ging over het reukorgaan en de rest van de neus en over het gebruik van geuren in de natuur. Na deze instructie mochten de kinderen zelf in een tuintje naast de school opzoek naar de beste geur in de natuur. We gaven de kinderen 10 minuten de tijd om weer terug in de klas te zijn met slechts 1 blaadje of takje. Dit was om te voorkomen dat ze te lang wegbleven en hele bossen meenamen. Ieder groepje was ook daadwerkelijk op tijd binnen en hadden maar 1 blaadje meegenomen. Vervolgens mochten ieder groepje kort presenteren wat ze hadden gevonden en waarom het een goede geur in de natuur was. De beste geur werd bepaald door ons. Dit bracht wat gemok met zich mee, maat uiteindelijk zagen de kinderen wel allemaal in waarom het bloemetje won. We lieten de kinderen niet zelf stemmen omdat de les erg uitliep en er simpelweg geen tijd meer voor was. Toch raden wij wel aan om de kinderen zelf te laten stemmen als daar de mogelijkheid voor is.

Ook deze les werd weer afgesloten met een dictee. Deze keer mochten de kinderen overleggen in hun groepje en hoefde er per groep maar 1 blaadje ingeleverd te worden. De kinderen vonden het maken van de dictees hierdoor minder erg en zo konden de mindere spellers wat opsteken van de betere spellers. Deze vorm van het maken van een dictee vergde wel wat meer organisatie want tijdens het dictee moest er steeds rondgelopen worden om ervoor te zorgen dat elk groepslid meedeed met het dictee. Het dictee werd veel beter gemaakt dan het dictee van les 1 en het beviel zowel ons als de kinderen beter.

Voor deze les had dus meer tijd ingepland moeten worden dan wat wij nu hadden gedaan. Ondanks de uitloop was deze les wel echt een succes. Bij les 3 moeten we dus goed op de tijd letten om te voorkomen dat het uitloopt. De kinderen vonden de proefjes wel erg leuk en vonden het fantastisch om even zelf naar buiten te mogen om te zoeken naar zo’n geur in de natuur. Hierbij oefenden ze meteen hun onderzoeksvaardigheden die wij als doel hadden gesteld. De kinderen moesten namelijk gebruik maken van meerdere zintuigen om de beste geur te vinden in de natuur.

Groetjes Lennert en Cerise

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: