De vierde les

De vierde les

De laatste dag van onze lessenserie was aangebroken. Les 4 was een les die zou bepalen wie de winnaar van deze lessenserie zou worden. bij les 3 hadden we aangekondigd dat de kinderen voor les 4 allemaal het allerlekkerste iets mee moesten nemen. Dit moest voldoen aan alles wat ze geleerd hadden tijdens de lessen. Het moest dus lekker ruiken, er lekker uitzien en natuurlijk lekker smaken. Dit was een risico, want wat als niemand iets mee zou nemen was de hele les in het water gevallen. Gelukkig had bijna iedereen iets meegebracht en konden ze niet wachten om het te laten zien.

Toch begon de les eerst met een quiz. Deze quiz was om te kijken wat de kinderen geleerd hadden, maar ook om de informatie weer even naar boven te halen bij de kinderen. het waren meerkeuzevragen zo konden de kinderen weer even nadenken over de stof en zaten ze weer helemaal lekker in het onderwerp.

Vervolgens moesten de kinderen de voorwerpen die ze meegebracht hadden verdedigen binnen hun eigen groepje, ieder groepje mocht vervolgens slechts 1 voorwerp presenteren aan de rest van de klas. De klas zou daarna stemmen op het lekkerste voorwerp en de groep die dat voorwerp had, kreeg 10 punten extra en was al bijna zeker van de overwinning. De kinderen gingen meteen aan de slag. In bijna alle groepjes ging het erg goed en waren ze er snel uit welk item er gepresenteerd zou worden aan de gehele klas. in een enkel groepje ontstond er wat discussie over wat er nou lekkerder was, maar dit was voor ons juist interessant. Wij konden op deze manier goed luisteren naar argumenten die genoemd werden om juist voor of tegen dat voorwerp te zijn. op die manier konden we de onderzoeksvaardigheden beter observeren. Vervolgens mochten de groepjes hun voorwerp aan de hele klas presenteren, ze kregen de opdracht om de klas echt te overtuigen dat hun ding het allerlekkerst was. Het was opmerkelijk en grappig om te zien dat het presenteren nu in les 4 heel anders en vooral veel beter ging dan tijdens de eerste les. er stapte makkelijker iemand naar voren die het woord zou nemen en de informatie kwam vanzelf en hoefde er niet uitgetrokken te worden zoals in les 1 het geval was.

De stemming verliep weer erg eerlijk en de uiteindelijke winnaar van het voorwerp en van de gehele wedstrijd werden de Ruikers & Co met hun Turkse Pizza. Toch hadden zij maar 1 puntje meer dan de nummer 2. Iedereen gunde het de winnende groep wel  en ze kregen dan ook een daverend applaus. Net op tijd want de school was uit, dit betekende het einde van de week en het einde van onze lessenserie.

Groetjes,

Lennert en Cerise

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: