Evaluatie

Evaluatie op de lessen

Het zit erop, de hele lessenserie is uitgevoerd en het is tijd om hier op terug te kijken. Al met al zijn we erg blij met het verloop van de lessenserie. We vonden het erg leuk om te geven en de kinderen waren heel erg enthousiast. Een lessenserie voorbereiden volgens onderzoekend en ontwerpend leren vergt wel erg veel voorbereiding en veel tijd, maar de kinderen vinden het fantastisch. Door het enthousiasme van de kinderen werden wij zelf ook heel erg enthousiast. Ondanks dat het onderwerp ons is toegewezen, zijn wij hier achteraf erg blij mee. De kinderen vonden het interessant en er waren leuke proefjes mee te ontwerpen.

Behalve dat er veel tijd in het voorbereiden van de lessen ging zitten, hadden wij ook lessen ontworpen waarvoor erg veel boodschappen voor moesten worden gedaan. Dit is wel iets om rekening mee te houden, alle producten moesten gehaald worden, maar natuurlijk ook betaald worden. een lessenserie als deze kost een leerkracht dus wel geld al is het niet heel erg veel.

De cognitieve leerdoelen van de lessen serie waar met een overweldigend resultaat behaald. Hier zijn wij dan ook uiterst tevreden over. De onderzoeksvaardigheden bleven daarentegen erg achter. Dit kwam deels doordat wij zo druk waren met het geven van de lessen dat het evalueren met de instrumenten erbij inschoot, maar ook deels omdat wij zelf vooral de focus hadden gelegd op de cognitieve leerdoelen. De lessen waren namelijk ontworpen op de cognitieve leerdoelen en de onderzoeksvaardigheden zijn daar later bij gekomen. Opmerkelijk was wel dat de presentatie en discussie vaardigheden van de leerlingen in onze 4 lessen wel vooruit leken te zijn gegaan. Helemaal zeker hiervan zijn we echter niet aangezien we dit niet gemeten hebben.

De spelling die wij in de lessen verwerkt hadden beviel ook erg goed. Toen de leerlingen mochten overleggen over de woorden waren de resultaten van de dictees stukken beter dan toen de kinderen het alleen maakten. Het is echter wel de vraag of de zwakkere spellers dezelfde woorden nu dus ook individueel goed zouden spellen. Hiervoor had dan achteraf eigenlijk nog een extra onderzoekje moeten worden uitgevoerd.

De lessenserie die wij ontworpen hadden stond eigenlijk al vast en er was weinig ruimte voor inbreng van de kinderen zelf. Wel hadden we de lessenserie gebaseerd op wat de leerlingen hadden aangegeven nog te willen leren in het vooronderzoek. In les 4 was eventueel nog ruimte voor extra inbreng, maar de leerlingen waren al tevreden met de inhoud zoals ie nu was en ze kwamen eigenlijk niet met nieuwe vragen of extra inbreng. Het zou ons leuk lijken om in het vervolg echt een lessenserie te ontwerpen waarbij de leerlingen zelf de experimenten opzetten. Dit zou namelijk betekenen dat wij even helemaal de controle kwijt zijn en niet alles tot op de puntje kunnen uitwerken.

Onze mening over onderzoekend en ontwerpend leren is eigenlijk niet veranderd na het geven van deze lessenserie. We denken dat kinderen dit erg leuk vinden en er veel van opsteken. Toch zijn wij van mening dat onderzoekend en ontwerpend niet altijd de juiste manier is om iets aan te leren. Het kost erg veel lestijd en bovendien vraagt het ook veel voorbereidingstijd van de leerkracht. Het uitvoeren van proeven is misschien ook erg lastig als je als docent alleen in een klas staat, dus soms is hier dan ook hulp voor nodig. Toch neemt dit alles niet weg hoe goed het voelt als je de leerlingen ziet genieten van jouw les!

 

Groetjes,

Lennert en Cerise

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: