Juichende winnaars en beteuterde verliezers

Het moment van de waarheid is eindelijk aangebroken. Voor eens en altijd zal worden beslist wie er muzikaler zijn, de meisjes of de jongens. Of ligt het niet zo simpel?

 De leerlingen krijgen de opdracht om in hun groepjes bij elkaar te gaan zitten en hun resultaten te bekijken. Uit de resultaten moeten ze een conclusie trekken en daarmee de onderzoeksvraag beantwoorden. Stiekem gejuich klinkt al op bij enkele groepjes: ‘yes, hier zijn de meisjes beter’ of ‘duh dat de jongens gewonnen hebben.’

Druk spiekend bij andere groepjes komen enkele leerlingen erachter dat de jongens vaker gewonnen hebben. Ze zijn al bezig met het vieren van hun overwinning als we hen uit hun droom helpen. Ze zijn het, voor hen waarschijnlijk onbelangrijke, uitrekenen van de percentages vergeten. Gezien het feit dat er 12 meisjes en 16 jongens in de klas zijn is dit wel van belang. Na het berekenen van de percentages blijkt dat de jongens even vaak gewonnen hebben als de meisjes. Nu weten we op welke punten wie muzikaler is, maar nog niet wie in het totaal. Daarom goochelen we samen met de kinderen nog wat met de percentages en dan hebben wij de uitslag voor ons liggen. We voeren de spanning een beetje op, treuzelen met het geven van het antwoord en doen voor de zekerheid de deur naar de gang even dicht. Dit laatste blijkt ook hard nodig te zijn als wij bekend maken dat de jongens gewonnen hebben. Het lijkt wel of ze wereldkampioen geworden zijn, zo hard juichen ze.

De meisjes kijken een beetje beteuterd, maar dan zegt er een: ‘het maakt helemaal niet uit dat jullie gewonnen hebben, want die testen waren helemaal niet eerlijk.’ En dat is precies waar wij nu mee verder willen.

 Als de jongens eindelijk klaar zijn met het vieren van hun overwinning laten we de wetenschapper aan het woord. Hij gaat met de kinderen in gesprek over de testjes. Ging het wel eerlijk? Was het betrouwbaar? Is er wat mis gegaan tijdens het testen? Ook gaat hij nog even in op de cijfers die eruit gekomen zijn. Wat betekenen deze getalletjes nu eigenlijk?

Image

De wetenschapper 

De les loopt ten einde. Nog even een toets afnemen en dan zit het erop. Mede door de mooie inbreng van de wetenschapper en de inzet van de kinderen kunnen wij met een goed gevoel terugkijken op deze lessenserie.

 


Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: