LES 3: Geuren & Smaken – Proef & Ruik!

Welke zintuigen heb je nodig om te proeven?

De verwachtingen waren hoog na de les vol met proeven. Onze leerlingen wilden graag weer actief zijn en experimenten uitvoeren met lekker eten. Wij moesten echter nog terugkomen op de vorige les. Daarom begonnen we met het bespreken van de werkboekjes uit les twee.  Omdat sommige leerlingen de primaire smaken door elkaar haalden, hebben we concrete voorbeelden gegeven van producten met een  primaire smaak. Hierna kwamen de doelstellingen van les drie aan bod.

Cognitieve doelen:

1.De leerlingen verkennen het onderwerp ‘geuren’.

2.De leerlingen kunnen enkele zintuigen benoemen.

3. De leerlingen kunnen uitleggen hoe smaken geproefd worden.

Vaardigheidsdoelen:

1.De leerlingen leren een experiment uit te voeren.

2.De leerling gebruikt ervaringsgegevens om het resultaat van het onderzoek te voorspellen

3.De leerling is zich bewust van variabelen die invloed kunnen hebben.

In deze les kwam de theorie over het concept smaken en geuren aan bod. Zo diepten we het onderwerp ‘zintuigen’ uit. Na het benoemen en het onthouden van de vijf zintuigen lieten we de leerlingen onderzoeksvragen bedenken. Met hulpvragen als: ‘zijn er zintuigen die jouw smaak beïnvloeden?’ en ‘kun je andere zintuigen gebruiken als je proeft?’ bleek dit alsnog zeer lastig te zijn. Pas na onze voorbeeldvraag: ‘kan ik cola proeven als ik niets kan zien?’  lukten de leerlingen het om eigen onderzoeksvragen te verzinnen.

De leerlingen gingen aan de slag met die eigen onderzoeksvragen. Ze begonnen met de vragen van het bord over te schrijven in de werkboekjes van les drie. Dit kostte onverwachts heel veel tijd. De leerlingen mochten hierna de uitkomsten van de vragen gaan voorspellen. Aansluitend werden de vragen echt onderzocht. Het experimenteren verliep heel leuk, de leerlingen gingen in tweetallen aan het werk. Achteraf gezien was het werkboekje te lastig ingedeeld en geformuleerd. De leerlingen hadden moeite met het begrijpen van de opdracht. Ook was het voorspellen iets dat niet vlekkeloos verliep, de leerlingen hebben dit nog niet vaak geoefend.

Twee van de zes vragen die de leerlingen hebben bedacht:

Kan ik sinaasappelsap proeven als ik niet kan zien?

Kan ik sprite proeven als ik niet kan ruiken?        

 

Na het experimenteren viel de terugkoppeling van ‘waren je voorspellingen waar’ tegen. Het was te abstract voor de leerlingen en we besloten dit in de volgende les te behandelen.

Het was een zeer intensieve les waarin een heleboel doelstellingen behaald moesten worden. De conclusie die we wilden bereiken met de leerlingen, was: je hebt je neus nodig om goed te kunnen proeven. Er waren maar weinig kinderen die dit aan de hand van het werkboekje echt begrepen. Dit is achteraf te begrijpen,  want de onderzoeksvraag: ‘kan ik sprite proeven als ik niet kan ruiken?’ kwam niet helemaal goed uit voor onze conclusie. Koolzuur is namelijk wel te merken in je mond en op de manier waarop leerlingen hun neuzen dichthielden was het nog wel duidelijk te proeven. Bij een aantal leerlingen begon het wel te dagen dat ruiken invloed heeft op smaak, maar sommigen dachten ook dat voelen of zien invloed had. Dit moeten we in de vierde en laatste les nog goed terug laten komen om ervoor te zorgen dat de cognitieve doelen behaald worden. De leerlingen hebben het onderwerp geuren verkend en zijn ook in staat om zintuigen op te noemen. Het uitleggen waarom reuk invloed heeft, komt terug in les vier.

Van de vaardigheidsdoelen is alleen de eerste behaald. Veel leerlingen begrepen niet goed wat voorspellen was en waren zich ook niet echt bewust van de zintuigen die invloed konden hebben. Dit zijn het tweede en derde vaardigheidsdoel. Gelukkig hebben we de laatste les nog om dit samen met de leerlingen uit te zoeken!

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: