LES 4: Geuren & Smaken

Smaak niet zonder geur?

In les vier ontdekken de leerlingen waarom geur en smaak in verband staan met elkaar en de leerlingen ontdekken dat ze niet altijd hun reuk nodig hebben bij het proeven. In les drie waren we er nog niet in geslaagd de leerlingen te laten concluderen dat geur en smaak met elkaar in verband staan. In de vorige les hebben de leerlingen experimentjes uitgevoerd waarbij ze verschillende zintuigen combineerden om te onderzoeken of proeven mogelijk was. Alleen reuk heeft invloed op smaak, en dat kwam helaas niet helemaal uit de experimenten van de leerlingen.

Daarom kozen wij ervoor om de experimentjes die de leerlingen uitgevoerd hebben, klassikaal voor te doen. We begonnen met vragen wat de zintuigen zijn en wat er de vorige les onderzocht was. Elke onderzoeksvraag hebben we klassikaal voorspeld en daarna met een vrijwilliger uit de klas uitgevoerd. Zo zagen alle kinderen dat vrijwilliger Arlinda gewoon kon proeven met Rubens handen over haar oren. Ook kon de geblinddoekte Karmjot raden dat hij limonade dronk; dus hij kon gewoon proeven terwijl hij niets zag! Bij de onderzoeksvraag over ruiken mocht de hele klas proeven met de neus stevig dicht. Een aantal leerlingen proefden toch een héél klein beetje limonade, maar gelukkig konden we het eens worden over de conclusie: alleen reuk heeft invloed op smaak.

Nu de leerlingen wisten dat alleen reuk invloed heeft op smaak werd dit, zoals echte wetenschappers ook doen,  goed onderzocht. We stelden de vraag: ‘proef je dan helemaal niets als je je neus dicht hebt?’  Dit konden we het beste onderzoeken met de zeer scherpe producten: sambal en de snoepjes ‘fishermen’s friends’.  De leerlingen werden nieuwsgierig toen ze een roerstaafje met een beetje sambal in hun hand kregen. Iedereen deed zijn of haar neus tegelijkertijd dicht en deden het stokje in hun mond.  Er ontstond een gejoel in de klas: ‘het is zó scherp!’. ‘Het is nog viezer als je je neus los laat!’. Nadat sommige leerlingen een slokje water hadden gedronken deden we hetzelfde, maar dan met het scherpe snoepje. De leerlingen gaven dezelfde reacties. Ons doel was bereikt: de leerlingen ontdekten dat je zeer scherpe stoffen ook met dichte neus kan proeven.  Na dit belangrijke leermoment kwamen we na les 4 op een aantal conclusies. Allereerst heeft alleen reuk invloed op smaak. Daarnaast proef je heel slecht als je neus dicht zit. Hele scherpe stoffen, zoals sambal en menthol, proef je altijd.

En waarom staan geur en smaak dan met elkaar in verband? Dat legden we uit door middel van een kort filmpje. Ook maakte Ruben een mooie tekening op het bord waarbij hij uitleg gaf. De leerlingen begrepen dat smaakpapillen ‘vertellen’ of een smaak zoet, zuur, zout of bitter is. Je neus ‘weet’ wat je precies eet. Dus als je iets in je mond stopt terwijl je neus verstopt is, kun je wel vaag iets proeven, maar dan weet je niet precies wat het is.

We sloten de lessenserie op een leuke manier af met het spel ‘petje op, petje af.’ De leerdoelen van de afgelopen vier lessen werden getest en de leerlingen lieten zien dat ze veel was bijgebleven.

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: