Stiekem spieken en onderhandelen over ritme

Met een goed gevoel kijken we terug op les 1. Zou les 2 net zo in de smaak vallen bij de leerlingen? Vol goede moed beginnen we met een korte test om te kijken of ze vorige les wel net zoveel geleerd hebben als wij denken. ‘Jongens doe allemaal maar je ogen dicht.’ De kinderen volgen dit gehoorzaam op. De eerste vraag wordt gesteld: een ritme kun je klappen. Meteen vliegen er een hoop handen in de lucht van leerlingen die denken dat dit klopt. De stelling een melodie verandert van toonhoogte wordt duidelijk als moeilijker ervaren.
Links doet een jongen stiekem zijn ogen een stukje open om te spieken en rechts doet een meisje haar hand in de lucht, weer naar beneden en toch maar weer omhoog. Meerdere leerlingen zien we twijfelen. Lastig tellen zo voor ons. Hebben ze het nu goed of fout?

Uiteindelijk blijkt dat ze toch wel een hoop onthouden hebben. Gelukkig maar! Dan kunnen we verder met waar het allemaal om draait; is iedereen muzikaal? Dat gaan de leerlingen onderzoeken in een onderzoekslab. ‘Een wattes juf’, klinkt het vanuit de klas. We leggen uit wat een onderzoekslab is en vertellen dat zij komende lessen zelf een lab gaan maken waarin we de muzikaliteit van henzelf gaan testen. ‘Wanneer is iemand muzikaal?’ Deze vraag leggen we neer bij de leerlingen. In tweetallen zijn ze druk aan het overleggen. ‘Je moet goed kunnen zingen.’ ‘Als je goed een ritme kan klappen ben je ook muzikaal.’ Mede door deze ingebrachte criteria en nog vele anderen kunnen wij niet anders dan blij zijn. Wat weten ze al een hoop.

Om te checken of de zelfbedachte criteria waaraan je moet voldoen om muzikaal te zijn kloppen delen we een tekst uit. De leerlingen beginnen zuchtend te lezen. ‘Pffff saai juf, de vorige les was veel leuker.’ Oei, dat is jammer. Niks aan te doen. We laten de leerlingen toch de tekst lezen. Het is goed voor hun taalontwikkeling en ze kunnen zo ontdekken of er nog meer criteria zijn.

Na het lezen van de tekst blijkt dat het nog best lastig is om de goede woorden eruit te halen. De leerlingen lezen hele lappen tekst voor als er gevraagd wordt naar een genoemd criteria. Misschien was het toch niet zo’n slecht idee zo’n tekst. Blijkbaar moeten ze nog een hoop oefenen met de essentie uit een tekst halen.

 Image

Alle criteria staan op het bord. Tijd voor het indelen van de groepjes. We hebben dit vooraf al gedaan, zodat de leerlingen goed verdeeld zijn. In elk groepje zit een leerling die een instrument bespeeld en ook de sterkere en zwakker leerlingen zijn evenredig verdeeld.

Zonder te mokken over de groepjes gaan de leerlingen bij elkaar zitten om een criterium te kiezen waarover zij een test gaan maken. Veel groepjes willen het criterium ritme gaan testen. Na onderhandeling binnen en tussen de groepjes en uiteindelijk een loting zijn alle criteria verdeeld en kunnen wij terugkijken op een, misschien iets saaiere, geslaagde les. 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: