Terugblik op het proces

Hallo allemaal!
Hier is onze laatste blog waarin we terugblikken op de ontwikkeling en uitvoering van onze lessenserie.

In overleg met onze muziekwetenschapper Titia Benders kwamen we op het idee de leerlingen de toonhoogte van verschillende muziekinstrumenten én van de eigen stem te laten meten. Er bleek echter geen simpel apparaat op de markt waarmee toonhoogte gemeten kon worden. Titia Benders heeft toen ‘de Toonhoogteliniaal’ ontworpen: een computerprogramma waarmee aan de hand van het eigen gehoor tonen gemeten kunnen worden. De moed was ons al aardig in de schoenen gezonken, dus jullie kunnen je vast voorstellen hoe blij we waren toen we de Toonhoogteliniaal voor het eerst zelf uitprobeerden en het programma goed werkte!

Al snel kwamen we erachter dat er voor de uitvoering van de lessen veel geregeld moest worden. Aan de volgende punten moest er gedacht worden: lenen van instrumenten, reserveren van apart lokaal, lenen van grote vellen voor het maken van de grafieken en het maken van goede afspraken met de mentor. De organisatie die de lessen met zich mee heeft gebracht was voor ons erg leerzaam. We zijn erachter gekomen dat je soms erg flexibel moet zijn. Zo hadden we voor de derde les van te voren een lokaal gereserveerd, maar bleek deze op de dag zelf toch bezet. Ondanks dat onze lessen gecompliceerd waren wat betreft de organisatie, is alles toch goed verlopen. De samenwerking tussen ons tijdens het geven van de lessen ging prima; we voelden elkaar goed aan. Verder waren de leerlingen vooral tijdens de eerste, tweede en vierde les erg enthousiast. In de derde les was er sprake van verwarring: de leerlingen hadden de verwachting wéér met de instrumenten aan de slag te gaan. Er was sprake van enige teleurstelling.
In de vierde les kwam de wetenschapper op bezoek; hier werd enthousiast op gereageerd. Uit alle geïnteresseerde vragen over geluid, gehoor en toonhoogte konden we afleiden dat de leerlingen door onze lessen nog nieuwsgieriger zijn geworden naar het concept geluid én naar het werk van een echte wetenschapper.

Zoals hierboven beschreven hebben we veel geleerd van het organiseren van onze lessen. Ook was het bijzonder leerzaam om zelf een gehele lessenserie te ontwerpen aan de hand van een gekozen thema. Creativiteit is hierbij een vereiste! We hebben geleerd hoe belangrijk het is dat je leerlingen voldoende begeleiding biedt bij het opzetten en uitvoeren van een onderzoek. Het is van belang zoveel mogelijk uit de leerlingen zelf te laten komen, maar sturing en hulp is hierbij noodzakelijk.

Groetjes, Swaantje en Masja

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: