Zijn jongens muzikaler dan meisjes?

Deze middag begint het echte werk. Er staat een lange les op het programma waarin de leerlingen veel zullen leren en hopelijk met een mooie onderzoeksopzet komen.

Vandaag zou eigenlijk een wetenschapper in de klas komen. Een echte muziekwetenschapper. Spannend voor de leerlingen, maar zeker ook voor ons. Helaas kan de onderzoeker vandaag niet komen en komt hij de volgende les. Jammer voor ons, want nu moeten wij het ietwat moeilijke en misschien ook wel saaiere onderwerp van de facetten van onderzoek doen zelf behandelen. Een wetenschapper kan dit toch iets interessanter maken zijn wij van mening.

 Als de leerlingen in de kring zitten, beginnen we met de les. Hoe kan je iets meten? Enkele kinderen steken hun vinger op. De reactie ‘met een liniaal’ behoeft geen verdere uitleg aan de rest van de klas. Een andere leerling noemt een schaar als meetinstrument. Hier willen we toch wel wat meer van weten. ‘Op een schaar staat ook lengte’ zegt de jongen. Hebben wij ook weer wat nieuws geleerd!

De leerlingen bedenken steeds meer dingen die gemeten kunnen worden, zoals geluid met de decibelmeter en temperatuur met thermometer.

 We herhalen nu een testje van vorige week. We willen meten hoeveel leerlingen het goed hebben. Hoe kunnen we dit doen? De kinderen zijn het erover eens dat we de test doen, daarna tellen hoeveel kinderen het goed hebben en dan uitrekenen hoeveel procent dat is. 27 van de 27 leerlingen blijken het goede antwoord te geven. ‘Dat is dan 100% juf!’

 Na het meetverhaal hebben we het nog even over de betrouwbaarheid en de anonimiteit bij onderzoek doen. Met veel doorvragen komen de leerlingen tot antwoorden waar wij tevreden mee kunnen zijn. Ze zijn het er over eens dat het belangrijk is om het onderzoek anoniem af te nemen, zodat niemand weet wie welke antwoorden gegeven heeft. Dit kan volgens hen gedaan worden door alleen maar in te vullen of je een jongen of een meisje bent en de test in een ander lokaal af te nemen waar niemand het kan zien. Het onderzoek wordt betrouwbaarder als je er een muur tussen zet. Over een nieuwe muur in het klaslokaal hebben wij zo onze twijfels, maar dat laten we ze maar zelf uitzoeken.

Tijdens het bedenken van de onderzoeksvraag komen er zeer verschillende vragen. Is ……. muzikaler dan de rest van de klas? Zijn oude mensen muzikaler dan jonge mensen? Zijn kinderen in Nieuw-Sloten muzikaler dan de kinderen in de rest van Amsterdam? Deze vragen zijn bij nader inzien toch niet zo geschikt bevonden door de leerlingen. Het is verstandiger om het onderzoek binnen de klas te houden. De uiteindelijke onderzoeksvraag die de leerlingen willen gaan beantwoorden is geworden: zijn jongens muzikaler dan meisjes?

De leerlingen gaan meteen in hun groepjes aan de slag en worden daarbij door ons begeleidt. We willen de leerlingen niet teveel sturen, maar bij het idee ‘we laten ze gewoon een stuk van Mozart spelen’ moeten we toch even ingrijpen. Zou een stuk van Mozart spelen niet iets te moeilijk zijn voor een groep 7 met weinig muzikale ervaring?

 Aan het einde van de les hebben alle groepjes hun onderzoeksopzet af. Het ene groepje weliswaar iets uitgebreider dan het andere, maar het idee is er. Wij zijn zeer benieuwd naar de uitvoering en de resultaten van de testjes van de leerlingen. Jullie ook?

 

Image

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: