Een geslaagde lessenserie vol met ritmes en gevoelens

Hoi allemaal!

Na een paar maanden hard werken en veel plezier zit de lessenserie over muziekbeleving er dan toch erop. In deze laatste blog blikken we terug op de evaluatie van onze lessenserie en het gehele proces: van het brainstormen tot het geëvalueerde eindresultaat.

Toen we in oktober begonnen met dit vak, kregen we vrijwel meteen het onderwerp ‘muziek’ toegewezen, waardoor we wat gerichter konden gaan nadenken over wat we precies wilden gaan doen in de lessen.
Met muziek kun je veel richtingen op, omdat het zo’n breed onderwerp is. Ons eerste plan was om ons te richten op Muziek bij dieren, maar na een aantal gesprekken met begeleiders kwamen we erachter dat de richting ‘Muziekbeleving’ toch wel meer bij ons paste. We kozen er dan ook bewust voor om dit in groep 3 te geven, omdat de leerlingen hier net beginnen met lezen en schrijven en we hier dus in de lessenserie extra aandacht aan konden besteden. Ook vonden we het een uitdaging om Onderzoekend en Ontwerpend leren toe te passen in een lagere groep.

Toen we een concreter idee hadden van de richting van de lessenserie, was het tijd voor het vooronderzoek. Dit hadden we nodig om de beginsituatie van de leerlingen in te schatten, zodat de lessenserie goed zou aansluiten qua niveau en uitdagend zou zijn. Uit de resultaten van het vooronderzoek bleek dat de leerlingen het lastig vonden om uit te leggen wat muziek nou precies is. Ook vonden ze het lastig om hun eigen gevoel te verwoorden. Met deze ontdekkingen konden we ervoor zorgen dat er extra aandacht aan deze punten zou worden besteed in de lessen.

Uiteindelijk zijn er vier lessen ontstaan: De eerste les was vooral gericht op muziek en alles wat daarmee verbonden is. Met behulp van een wetenschapper zijn de leerlingen verschillende eigenschappen van muziek gaan ontdekken. De opbrengst hiervan hebben we geëvalueerd door gesprekken met leerlingen over muziek vooraf aan de lessenserie en achteraf. Aan het begin van deze les bleek al dat we het vooronderzoek verkeerd hadden geïnterpreteerd. De leerlingen wisten veel meer over muziek dan we van te voren dachten! Waarschijnlijk waren onze vragen bij het vooronderzoek niet duidelijk genoeg. Bij het evalueren bleek dit ook. Dit is dan ook een leerpunt geweest voor ons en we hebben onze doelen voor deze les dan ook aangepast.

In les twee hebben we ons gericht op de verschillende gevoelens. We hebben deze besproken en geoefend met het herkennen en tekenen van een gevoel bij muziek. Deze les was erg leerzaam voor de leerlingen, maar er bleek te weinig actie in te zitten voor hen. Dit is dan ook iets waar we bij het aanpassen van de lessenserie rekening mee hebben gehouden. De leerlingen moeten meer kunnen doen tijdens de lessen. Het evalueren van les twee verliep wel goed. Bij zes leerlingen hebben we een verhaaltjes toets afgenomen waarin ze emoties moesten herkennen. Vijf van hen hadden alle emoties goed herkend! Of ze dit vooraf aan de lessenserie ook al konden, is ons niet bekend. Het kan dus ook zijn dat ze het al wisten.

De derde les was voor ons de meest geslaagde les. Hierin gingen we door middel van een onderzoek een antwoord zoeken op de vraag: Voelt iedereen hetzelfde bij een liedje? De leerlingen gingen elkaar observeren bij verschillende liedjes, iets wat ze nog niet eerder hadden gedaan. In deze les gingen we de vaardigheid observeren dan ook evalueren. Tijdens de les bleek al dat ze erg geconcentreerd en gefocust waren bij het observeren. Ook in de evaluatiegesprekken met een paar duo’s achteraf bleek dat 75% van de observaties overeen kwamen.

In de laatste les hebben we met de leerlingen de resultaten van de vorige les verwerkt. De observaties van liedje 1 en liedje 2 zijn door de leerlingen verwerkt in een staafdiagram. We hebben er voor gekozen om de jongens en meisjes te scheiden, zodat we deze hierna met elkaar konden vergelijken. Er waren dan ook een aantal verschillen tussen de twee die ontdekt konden worden. Het doel dat hier centraal stond was het classificeren. De leerlingen moesten zelf de emotie van het werkblad herkennen, vervolgens de juiste sticker erbij zoeken en deze in de goede kolom van het goede liedje plakken. Uit ons evaluatieschema bleek dat 24 dit zonder enige hulp van ons konden en 3 dit met hulp konden doen. Een goede opbrengst dus!
Op de afbeelding hieronder is het eindresultaat te zien van de lessenserie:

Wat wij van het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van deze lessenserie hebben geleerd, is dat het een grote uitdaging is om Onderzoekend en Ontwerpend leren toe te passen in de klas. Het vergt veel organisatie vooraf, maar het kan hele leuke resultaten opleveren als de leerlingen genoeg ruimte krijgen om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Wij vonden het niet gemakkelijk om de leerlingen van groep 3 los te laten, maar juist door ruimte te creëren, komt er veel meer uit hen en uit de lessen! Wel vonden we het fijn om de lessen samen te geven; vier handen kunnen meer dan twee. Een extra hulp is dan ook een fijne bijkomstigheid.

Doordat deze lessenserie is verbonden aan het wetenschapsknooppunt, was het ook de bedoeling om de leerlingen meer kennis mee te geven over het onderwerp ‘wetenschap’ en onderzoek doen. Voor het doen van een onderzoek zijn veel vaardigheden vereist. Wij vinden het belangrijk om leerlingen al vanaf jonge leeftijd hier kennis mee te laten maken, omdat dit de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelt en ze leren dat niet alles wat men zegt hoeft te kloppen, maar dat ze zelf op zoek kunnen gaan naar het vinden van antwoorden.

Binnenkort wordt onze aangepaste lessenserie op de site van het Wetenschapsknooppunt van Amsterdam geplaatst. Wij hebben er veel van geleerd en zijn trots op het eindresultaat!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: