Les 3: piramides van het oude Egypte

Voorafgaand aan de derde les hebben we de van archeoloog (werkzaam aan de faculteit geesteswetenschappen van de UvA) gekregen playmobil piramide op de gang opgezet (wat nog best ingewikkeld was). De leerlingen mochten in de in de eerste les gevormde groepjes van 4 naar de gang, waar ze de piramide mochten onderzoeken. Wat zit er allemaal in een piramide? Waar lijkt deze voor te zijn? Hoeveel mensen liggen erin begraven? Wat voor grafgiften zijn er aan de overledenen meegegeven? etc. Het was grappig dat de jongens alles in een mum van tijd uit elkaar hadden, terwijl de meisjes heel rustig onderdeel voor onderdeel de piramide uit elkaar haalden.


Nadat alle leerlingen de piramide bekeken hadden, werd met de les begonnen. In eerste instantie wilden we slechts één les aan de piramide besteden, al gauw bleek echter dat het zelf maken van een Egypte kwartet zoveel werk kostte, dat we dit onderdeel naar een volgende les hebben moeten doorschuiven en zo werden het twee lessen over het Oude Egypte. We begonnen deze les wederom met het herhalen van de nieuwe woorden uit les één en twee ( zowel uitspraak als de betekenis). Waarna een vraaggesprek met de klas werd gevoerd. Wat zijn jullie allemaal tegen gekomen in de piramide? En waar zou dat voor zijn? Er werd een korte introductie over piramides gegeven. Wisten jullie dat een piramide is opgebouwd uit enorme stenen, die wel duizend kilo per stuk wegen? Vervolgens kregen alle leerlingen een blaadje, met daarbij de opdracht een tekening te maken (met desgewenst bijschriften) van hoe zij dachten dat een piramide gebouwd werd, ofwel hoe werden de stenen voor de piramide verplaatst? Met  deze opdracht hoopten wij te achterhalen of er sprake was van transfer. In de voorgaande les waren de leerlingen er immers via onderzoekend leren achter gekomen hoe de stenen van een hunebed verplaatst werden in de oudheid. Onze verwachting was dat de leerlingen deze kennis zouden meenemen in het ontwerp van deze tekening.  Aan de hand  van ons ontwikkelde evaluatie instrument, waarmee we de tekeningen gescoord hebben,  kon geconcludeerd worden dat hier over het algemeen geen sprake van was. Er werden veelal poppetjes getekend die de stenen boven hun hoofd droegen, of voorttrokken. De in de voorgaande les vergaarde kennis werd dus niet toegepast in een nieuwe opdracht (in een volgend blog  komen de ontwikkelde evaluatie instrumenten uitgebreider aan bod). 
Nadat alle tekeningen klaar waren kregen de leerlingen een filmfragment te zien over de werkelijke bouw van een piramide. Ze waren erg onder de indruk van de immense grootte van de bouwwerken en de hoeveelheid mankracht en tijd die nodig was voor de bouw ervan.

In een vervolgles lagen na de pauze op alle tafels (driehoekige) enveloppen in de vorm van staande mini piramides. In elke enveloppe zat een kwartet. Voor deze lessenserie hebben we informatief kwartet ontwikkeld bestaande uit zes kwartetten:
– Grafgiften
-Soorten mummies
– Arbeiders voor het hiernamaals
– Mummificatieproces
– Dierenmummies
– Versiering van de overledene

Op alle kaartjes stond behalve een titel en een afbeelding ook een stukje informatieve tekst.

Een onvoorzien aspect bij dit spel was dat een groot aantal leerlingen de regels van kwartet niet kende. Vele leerlingen hadden nog nooit eerder kwartet gespeeld, waardoor dit onderdeel van de les nogal rommelig verliep. Wel waren de leerlingen ontzettend enthousiast en vonden ze het duidelijk een hele spannende opdracht. In eerste instantie wilden we een schriftelijke toets koppelen aan het kwartet spel, om er zo voor te zorgen dat de leerlingen de teksten op de kaartjes ook echt zouden lezen. Hier hebben we uiteindelijk vanaf gezien. Wel willen we in een volgende les het spel nogmaals laten spelen en de informatie met de leerlingen bespreken, aangezien nu bleek dat op een enkeling na, niemand de tekstjes las.

Aangezien we deze les i.v. m de planning over twee lessen hadden verspreid, hebben we in de tweede les nog een dubbele klokhuisaflevering gekeken met de leerlingen. In deze aflevering krijgt de mummie Senzaos (een tweeduizend jaar oude mummie, van het zestien jaar oude meisje Senzaos) met behulp van een MRI scanner, een 3Dprinter en een wetenschapper haar gezicht terug. http://www.hetklokhuis.nl/onderwerp/mummies

Het was een oudere aflevering onderbroken door allerlei humoristische sketches. Het was grappig om te zien dat de leerlingen van de meeste sketches de humor niet inzagen en ook niet begrepen dat het als grap bedoeld was.  In een nabespreking van de half uur durende aflevering, werd duidelijk dat ze het een heel vreemd onderwerp vonden. In het filmfragment wordt door een wetenschapper van klei een gezicht reconstructie  gemaakt. Een aantal leerlingen had hier grote moeite mee: Ja maar juf dat is toch raar, je gaat toch geen gezicht maken van een dode vrouw.’ We hebben toen het belang van wetenschap besproken, maar de meeste leerlingen bleven het een raar idee vinden.

Groetjes, Annelot en Nadie

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: