Les 4: Brief aan de toekomst

De vierde en daarmee laatste les is bij deze gegeven en afgerond. Wat vonden de leerlingen het spannend: een grafgiften doosje maken, een grafsteen kleien, een brief aan de toekomst schrijven en een ECHTE archeologe/wetenschapster in de klas ontvangen.

Maar natuurlijk begon het, zoals iedere les, met het herhalen van de woorden van de vorige les.

Dit keer waren het de volgende woorden: individueel graf, sarcofaag, piramide, farao, oudheid en mummificeren. Vooral het laatste woord vonden de leerlingen erg moeilijk om te definiëren. Maar met wat hulp van elkaar en de docent is het toch gelukt om een mooie beschrijving hiervan te vinden. Na het herhalen van de woorden volgde een kort gesprek over de afspraken die gelden tijdens het knutselen, waarna wij met z’n alle konden vertrekken naar de aula. Hier aangekomen lagen alle spullen al klaar. Aan de ene kant stonden de tafels en lagen de materialen voor het kleien van een grafsteen, aan de andere kant de tafels en materialen voor het knutselen van een grafgiften doosje. Na een korte instructie (de opdracht en de groepsverdeling waren namelijk al eerder besproken en gemaakt) gingen de leerlingen aan de slag met hun opdracht. Elke groep werd begeleid door één van de twee docenten. Dit zorgde ervoor dat de leerlingen, indien nodig, individuele aandacht konden ontvangen en dat de docent zich kon concentreren op één groep. Dit was erg fijn werken.

Beide activiteiten liepen gesmeerd. De leerlingen wisten wat er van hen verwacht werd en hadden geen extra instructie meer nodig. Omdat de doosjes voor de grafgiften al eerder waren beplakt met papier, bespaarde dit veel tijd en konden de leerlingen direct aan de slag met de rest van de versiering en de inhoud van het doosje. Terwijl de groep van de grafgiften vooral individueel en geconcentreerd aan de slag ging, ontstond bij de ‘grafstenen groep’ een zeer interessante discussie. ‘Zou je met het maken van een grafsteen met een naam erop geen vloek over personen met die naam uitspreken?’ Het gevolg van deze vraag was dat sommige leerlingen lang bezig waren met het zoeken naar een ‘geschikte’ naam voor op hun grafsteen. Er was namelijk altijd wel een leerling die een persoon met een naam die op de grafsteen gebruikt werd kende. Gevolg: naam wegvegen en weer opnieuw beginnen. Ondanks dit alles waren de stenen binnen de geplande tijd klaar en mag het uiteindelijke resultaat er wezen!

Ons oorspronkelijke idee was dat wij de leerlingen vervolgens wilden laten nadenken over de vraag hoe je aan andere mensen, die over een paar honderd jaar zullen leven, duidelijk kunt maken waarvoor bepaalde voorwerpen in onze tijd dienden en hoe ze gebruikt werden. Wij gebruiken bijvoorbeeld een pen om woorden op te schrijven, maar bestaat de pen over een X aantal jaar nog wel en weet men dan hoe en waarvoor deze gebruikt werd? Vanwege tijdgebrek hebben wij deze vraag laten zitten en zelf één manier geïntroduceerd: het schrijven van een brief. Door het schrijven van een brief kan het bovenstaande uitgelegd en toegelicht worden. De volgende activiteit die op onze planning stond was dan ook het schrijven van ‘een brief aan de toekomst’. Hierin moesten de leerlingen de gemaakte werkstukken toelichten. De brieven geven antwoord op vragen als ‘Voor wie is het grafgiften doosje of de grafsteen gemaakt?’, ‘Wat voor beroep had die persoon?’, ‘Welke voorwerpen zitten er in het doosje en waarvoor worden ze gebruikt?’ etc.

Om de vierde les en daarmee de gehele lessenserie af te sluiten, hebben wij de hulp van een archeologe, werkzaam aan de UvA, ingeroepen. Deze vertelde de leerlingen wat het beroep van een archeoloog inhoudt, liet opgegraven voorwerpen zien en gaf antwoord op alle vragen die bij de leerlingen opkwamen. Dit waren vragen van ‘Wat is het mooiste wat u ooit hebt opgegraven?’ tot ‘Hoe oud bent u?’. Omdat er minder tijd met de archeologe was dan gepland, is het in deze les helaas niet meer gelukt om de geschreven brieven door de archeologe aan de juiste grafgiften doosjes en grafstenen van de leerlingen te laten koppelen. Dit hebben wij een les later zelf gedaan. Al met al was het een zeer geslaagde les, waar de leerlingen, maar ook wij zelf veel van geleerd hebben!

Groetjes, Annelot en Nadie

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: